5. Bereikbaarheid I - Algemeen

Beleidsdoelen

Het provinciale netwerk is sterk

2020

2021

2022

2023

2024

2025

Personeelslasten

5.500

7.255

7.009

7.010

7.010

7.010

Kapitaallasten

218

2.100

4.170

4.988

6.037

9.796

Materiële lasten

20.632

23.814

24.878

24.323

24.488

25.071

Subsidies

1.403

-

-

-

-

-

Baten

1.444

1.453

1.149

1.149

1.149

1.149

Totaal Baten

1.444

1.453

1.149

1.149

1.149

1.149

Saldo van dit programma

26.309

31.716

34.908

35.172

36.386

40.728

De lasten en baten van dit beleidsdoel bestaan uit de volgende onderdelen:

Beleidsdoel

2022

2023

2024

2025

Lasten Mobiliteitsprogramma 2019-2023

Kapitaallasten investeringen wegen en vaarwegen

3.954

4.772

5.821

9.580

Investeringsruimte Wegen op basis van huidige raming

186

1.396

1.431

1.413

Verkenningen

1.100

1.100

1.100

1.100

Beheer en Onderhouden Provinciale wegen en vaarwegen

25.498

22.538

22.538

22.528

Totaal lasten Mobiliteitsprogramma 2019-2023

30.738

29.806

30.890

34.631

Overige lasten

Stelpost Bereikbaarheid

- 2.250

- 1.055

- 925

- 324

B&O huisvesting (incl. kap.last.)

560

560

560

560

Apparaatskosten 

7.009

7.010

7.010

7.010

Totaal overige lasten

5.319

6.515

6.645

7.246

Totaal lasten beleidsdoel 

36.057

36.321

37.535

41.877

Baten beleidsdoel

Bijdragen derden in beheer en onderhoud wegen/vaarwegen

1.149

1.149

1.149

1.149

Totaal baten

1.149

1.149

1.149

1.149

Saldo beleidsdoel ex reserves

34.908

35.172

36.386

40.728

Toelichting:
Lasten Mobiliteitsprogramma 2019-2023
De opgenomen lasten zijn conform het vastgestelde Mobiliteitsprogramma 2019-2023. De kapitaallasten betreffen de lasten conform de geactualiseerde MIP 2022. In het laatste jaar van de begroting zijn de maximale kapitaallasten opgenomen op basis van het MIP 2022. Dit om het structurele evenwicht in de meerjarenbegroting te kunnen bewaken.
De beheer en onderhoudslasten zijn conform de Nota kapitaalgoederen en het MOP 2022.

Overige lasten
Bij de begroting 2021 is afgesproken om een stelpost van 2% in te boeken. Bij de Kadernota 2022 is besloten deze te verhogen met 1%. Deze stelpost zal gedurende het jaar worden ingevuld binnen geheel van bereikbaarheid. Tevens is hier een post opgenomen van door te belasten overheadkosten naar investeringsprojecten.

De lasten voor Beheer en Onderhoud huisvesting & vaarwegenbeheer zijn voor de locaties voor Wegenbeheer Huis ter Heide en De Meern. De kosten maken geen deel uit de Nota kapitaalgoederen Mobiliteit.

De apparaatskosten maken deel uit van het opgenomen totaalbedrag in het Mobiliteitsprogramma.

Deze pagina is gebouwd op 11/24/2021 09:01:10 met de export van 11/24/2021 08:49:11