Het provinciale netwerk is sterk | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 |
---|---|---|---|---|---|---|
Personeelslasten | 5.500 | 7.255 | 7.009 | 7.010 | 7.010 | 7.010 |
Kapitaallasten | 218 | 2.100 | 4.170 | 4.988 | 6.037 | 9.796 |
Materiële lasten | 20.632 | 23.814 | 24.878 | 24.323 | 24.488 | 25.071 |
Subsidies | 1.403 | - | - | - | - | - |
Totaal Lasten | 27.754 | 33.169 | 36.057 | 36.321 | 37.535 | 41.877 |
Baten | 1.444 | 1.453 | 1.149 | 1.149 | 1.149 | 1.149 |
Totaal Baten | 1.444 | 1.453 | 1.149 | 1.149 | 1.149 | 1.149 |
Saldo van dit programma | 26.309 | 31.716 | 34.908 | 35.172 | 36.386 | 40.728 |
De lasten en baten van dit beleidsdoel bestaan uit de volgende onderdelen:
Beleidsdoel | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | |
---|---|---|---|---|---|
Lasten Mobiliteitsprogramma 2019-2023 | |||||
Kapitaallasten investeringen wegen en vaarwegen | 3.954 | 4.772 | 5.821 | 9.580 | |
Investeringsruimte Wegen op basis van huidige raming | 186 | 1.396 | 1.431 | 1.413 | |
Verkenningen | 1.100 | 1.100 | 1.100 | 1.100 | |
Beheer en Onderhouden Provinciale wegen en vaarwegen | 25.498 | 22.538 | 22.538 | 22.528 | |
Totaal lasten Mobiliteitsprogramma 2019-2023 | 30.738 | 29.806 | 30.890 | 34.631 | |
Overige lasten | |||||
Stelpost Bereikbaarheid | - 2.250 | - 1.055 | - 925 | - 324 | |
B&O huisvesting (incl. kap.last.) | 560 | 560 | 560 | 560 | |
Apparaatskosten | 7.009 | 7.010 | 7.010 | 7.010 | |
Totaal overige lasten | 5.319 | 6.515 | 6.645 | 7.246 | |
Totaal lasten beleidsdoel | 36.057 | 36.321 | 37.535 | 41.877 | |
Baten beleidsdoel | |||||
Bijdragen derden in beheer en onderhoud wegen/vaarwegen | 1.149 | 1.149 | 1.149 | 1.149 | |
Totaal baten | 1.149 | 1.149 | 1.149 | 1.149 | |
Saldo beleidsdoel ex reserves | 34.908 | 35.172 | 36.386 | 40.728 |
Toelichting:
Lasten Mobiliteitsprogramma 2019-2023
De opgenomen lasten zijn conform het vastgestelde Mobiliteitsprogramma 2019-2023. De kapitaallasten betreffen de lasten conform de geactualiseerde MIP 2022. In het laatste jaar van de begroting zijn de maximale kapitaallasten opgenomen op basis van het MIP 2022. Dit om het structurele evenwicht in de meerjarenbegroting te kunnen bewaken.
De beheer en onderhoudslasten zijn conform de Nota kapitaalgoederen en het MOP 2022.
Overige lasten
Bij de begroting 2021 is afgesproken om een stelpost van 2% in te boeken. Bij de Kadernota 2022 is besloten deze te verhogen met 1%. Deze stelpost zal gedurende het jaar worden ingevuld binnen geheel van bereikbaarheid. Tevens is hier een post opgenomen van door te belasten overheadkosten naar investeringsprojecten.
De lasten voor Beheer en Onderhoud huisvesting & vaarwegenbeheer zijn voor de locaties voor Wegenbeheer Huis ter Heide en De Meern. De kosten maken geen deel uit de Nota kapitaalgoederen Mobiliteit.
De apparaatskosten maken deel uit van het opgenomen totaalbedrag in het Mobiliteitsprogramma.