Locaties per fiets veilig, comfortabel

Meerjarendoelen

5.3.3

Slim fietsen wordt op meer plaatsen ingevoerd

Innovatie
 De drie pilots plaats van de winnaars van de prijsvraag Fietspad van de Toekomst zijn opgepakt en twee ervan zijn ook daadwerkelijk op straat tot uitvoer gebracht. In 2021 is verder invulling gegeven aan het innovatieplatform Fietspad van de Toekomst om zo fietsinnovaties in de regio te versnellen. In 2022 experimenteren we in het Fietslab met fietsinnovaties (en starten we de pilots), organiseren we challenges en brengen we ondernemers, overheden, onderwijsinstellingen, experts, ervaringsdeskundigen, particulieren en investeerders uit onze regio bij elkaar.

Data
Het stimuleren van het fietsgebruik door het verbeteren van het Regionaal fietsnetwerk, de aanleg van snelfietsroutes, het realiseren van voldoende en aantrekkelijke fietsvoorzieningen en het uitvoeren van gedragscampagnes doen we niet alleen en we doen het onderbouwd. Hiervoor is data en kennisontwikkeling en -uitwisseling nodig. Het vraagt ook om experimenteerruimte en slimme toepassingen. In 2020 is Atlas, een gebruiksvriendelijk dashboard, online gegaan en in 2021 hebben we deze aangevuld met de resultaten van onder andere ons regionaal fietstelnet, de ‘ik fiets’ data, en het BRUTUS fietsverkeersmodel met het prognosejaar 2030. In 2022 zetten we samen met kennisinstellingen, CROW, andere provincies en Tour de Force in om op het met o.a. het dashboard meer inzicht te krijgen in het oplossend vermogen van fietsmaatregelen voor de veiligheid, doorstroming en bereikbaarheid van de regio. Gemeenten helpen we ermee bij hun planvorming.   

In 2021 zijn alle VRI’s en iVRI’s voorzien van de Schwung applicatie en hebben we ervoor gezorgd dat fietsers maximaal voordeel hebben van Schwung. Met het uitvoeringsprogramma Smart Mobility zetten we in op het optimaliseren van de doorstromen van alle modaliteiten middels nieuwe software.

Beleid en onderzoek
Binnen deze actielijn zetten we ook in op beleidsontwikkeling en onderzoek. We werken aan thema’s als ‘plek op de weg van de speed pedelec’, ‘omgaan met snelheidsverschillen op het fietspad’,.

Beoogd resultaat 2022

  • Een breed opgezet gebruikers-/reizigerspanel is gelanceerd om meer inzicht te krijgen in gedrag, behoeften en (on)tevredenheid gebruikers-/reizigers, evenals een interactieve storymap voor alle onderdelen van het fietsprogramma.
  • Plan van aanpak (vervolg) innovatieplatform Fietspad van de Toekomst is vastgesteld en met een brede groep aan partijen zijn 2-5 labs georganiseerd en/of pilots (zoals Energieke fietspaden) gerealiseerd.  
  • Pilot project Minder hinder is uitgevoerd om meer (positieve) bewustwording over het gebruik van de fiets tijdens wegwerkzaamheden te genereren.  
  • De routeplanner voor de speedpedelec is gerealiseerd en in gebruik.  
  • De verkenning naar het provinciaal ontheffingssysteem voor het rijden op fietspaden van de speed pedelec is uitgevoerd en, bij positief besluit, ingevoerd.
  • De verkenning naar de revisie van het fietsnooppuntensysteem is uitgevoerd en in samenwerking met het uitvoeringsprogramma Recreatie (PR&T) en het Routebureau Utrecht is de uitvoer van de revisie gestart.
  • De ladder voor het verbreden/realiseren van fietspaden in de natuur is door de Adviesraad (snel)fietsroutes gelanceerd en breed gedeeld.
Deze pagina is gebouwd op 11/24/2021 09:01:10 met de export van 11/24/2021 08:49:11