5.3.2 | De keten is sterker |
---|---|
Toelichting op meerjarendoel | |
De beschikbaarheid van kwalitatief goede voorzieningen bij (OV)-knooppunten en in de first en last mile zijn belangrijk om aan een vlot, veilig en comfortabel Regionaal fietsnetwerk te kunnen voldoen. Dit stimuleert namelijk het gebruik van het OV. We investeren daarom in voldoende stallingsplekken op stations en bij regionale bushaltes. In 2021 hebben we een bijdrage geleverd aan het plaatsen van circa 1.730 fietsenrekken bij stations (waarvan het plaatsen van 125 rekken, planstudie voor 1.605 rekken), 500 fietsenrekken bij bushaltes en hebben we zelf ook 300 extra stallingsplekken bij onze eigen bushaltes geplaatst. Eind 2020 is in BO MIRT afgesproken dat het Rijk vanuit het Klimaatakkoord 40% cofinanciering levert aan de realisatie en planstudies van 9 maaiveld stallingen en 3 studieprojecten. De provincie levert een maximale bijdrage van 60%. In 2021 is met ProRail voor de realisatie een planning gemaakt. Provincie Utrecht is subsidieverlener en jaagt aan, maar voert niet uit. We zijn daarom in de voortgang afhankelijk van met name ProRail en ook gemeenten. Ook blijven we met gemeenten, stakeholders en gebruikers inzetten op de integrale kwaliteitsverbetering van multimodale knooppunten zoals Utrecht CS vanuit de Brede Variantenstudie en busstation Lekbrug Vianen naar aanleiding van het gebruikersonderzoek. Beoogd resultaat 2022
|