Verkenningen en regionale programma's

Meerjarendoelen

5.8.2

Regionale programma’s worden beter ontwikkeld en uitgevoerd

We werken in verschillende samenwerkingsverbanden aan de verstedelijkingsopgave waar we als provincie voor staan. U Ned is het samenwerkingsverband waarin we met het Rijk (de ministeries van lenW, BZK en EZK) en de U10-gemeenten de ambitie hebben uitgesproken om een gezonde groei van wonen, werken en bereikbaarheid in de metropoolregio Utrecht mogelijk te maken. Vanuit het programma U Ned werken we via een aantal programmalijnen aan realisatie van het ontwikkelperspectief Utrecht Nabij. In Utrecht Nabij schetsen de samenwerkende partijen een toekomstbeeld voor de metropoolregio Utrecht op het gebied van wonen, werken, leefbaarheid en bereikbaarheid. Hiermee zorgen we voor uitwerking van de ambitie om de verstedelijkingsopgave in samenhang met leefbaarheid en benodigde mobiliteitsinvesteringen vorm te geven.
In Utrecht Nabij hebben rijk en regio gekozen om, na realisatie van de opgave tot 2030, nieuwe woningen en banen te concentreren in het stedelijk kerngebied en rond grotere regionale OV-knooppunten. In de Grote U, het U-vormige gebied rond de Utrechtse binnenstad, liggen veel kansen voor verdichtingen. Er zijn drie gebiedsonderzoeken gestart: (1) Lunetten/Koningsweg-USP, (2) de A12-zone, en (3) Leidsche Rijn/Zuilen. Het doel van de gebiedsonderzoeken is om de ruimtelijke en economische ontwikkeling van de Grote U nader uit te werken. Dit gebeurt in samenhang met een mobiliteitsstrategie voor de regio. Het doel van de mobiliteitsstrategie is het vaststellen van een mobiliteitsaanpak en een multimodaal mobiliteitsnetwerk van rijk en regio, passend bij de autonome mobiliteitsgroei en de verstedelijking tussen nu en 2040. Daarnaast werken we in 2022 concreet verder aan het eerste deel van het OV-concept ‘Wiel met Spaken’ door kansrijke maatregelenpakketten te ontwikkelen en hierover te besluiten in de MIRT Verkenning OV en Wonen. Ook werken we in 2022 aan een programma knooppunten en komen we in een Aanpak 2030 tot een meerjarige strategie voor het op peil houden van de bereikbaarheid in de regio voor de komende 10 jaar.

Voor de kortere termijn richten we ons op uitvoering van maatregelen in de mobiliteitstransitie. Dit doen we in de Korte Termijn Aanpak (maatregelen voor gedragsbeïnvloeding, zoals de werkgeversaanpak en de doelgroepenaanpak) en in de voorbereiding en uitvoering van de fiets- en OV-maatregelen uit het No Regretpakket.
Daarnaast coördineren we de voorbereiding van het Bestuurlijk Overleg MIRT. Op deze halfjaarlijkse overleggen met het Rijk staat een veelheid aan onderwerpen op de agenda, die deels zijn die belegd binnen de andere meerjarendoelen van programma 5 en 6. Speerpunt voor de provincie in 2022 is het maken van afspraken met het Rijk over de verstedelijkingsopgaven in samenhang met leefbaarheid en benodigde mobiliteitsinvesteringen

Ook brengen we in 2022 de provinciale belangen in bij grote verkenningen en planstudies van het Rijk en andere medeoverheden. Onze inzet is daarbij gericht op de verbetering van de bereikbaarheid én op het zo goed mogelijk inpassen van de hoofdinfrastructuur ten behoeve van de leefbaarheid voor onze inwoners

Beoogd resultaat 2022

  • Passende afspraken met medeoverheden (met name het Rijk) ter waarborging van bereikbaarheid, leefbaarheid en een goede inpassing van hoofdinfrastructuur. Na besluitvorming toezien op de juiste uitvoering van deze afspraken.
  • Vaststelling notitie kansrijke maatregelenpakketten MIRT Verkenning 2030 en besluitvorming over voorkeursalternatief
  • Definitieve besluitvorming over de verstedelijking in de Grote U, de fasering van de plannen voor de drie gebieden en de benodigde investeringen op het BO MIRT 2022, in samenhang met de MIRT Verkenning OV en Wonen en de Mobiliteitsstrategie.
  • Uitvoering van de Korte Termijn Aanpak.
Deze pagina is gebouwd op 11/24/2021 09:01:10 met de export van 11/24/2021 08:49:11