Verschillenanalyse Begroting 2022 ten opzichte van Rekening 2020 en Begroting 2021 | |||||
2020 | 2021 | 2022 | Verschil 2020 | Verschil 2021 | |
1. Ruimtelijke ontwikkeling | 20.160 | 23.901 | 18.406 | -1.754 | -5.495 |
2. Landelijk gebied | 61.808 | 62.425 | 83.510 | 21.702 | 21.085 |
3. Bodem, water, milieu | 20.664 | 36.560 | 29.534 | 8.870 | -7.026 |
4. Energietransitie | 4.455 | 8.434 | 9.379 | 4.924 | 945 |
5. Bereikbaarheid I - Algemeen | 60.202 | 65.781 | 89.138 | 28.936 | 23.357 |
6. Bereikbaarheid II - Openbaar Vervoer | 180.452 | 192.139 | 166.417 | -14.035 | -25.722 |
7. Cultuur en erfgoed | 28.876 | 24.316 | 21.649 | -7.227 | -2.667 |
8. Economie | 18.519 | 23.406 | 15.770 | -2.749 | -7.636 |
9. Bestuur | 14.090 | 16.153 | 17.828 | 3.738 | 1.675 |
10. Overzicht overhead | 51.587 | 57.028 | 58.935 | 7.349 | 1.907 |
Totaal Lasten | 460.812 | 510.143 | 510.567 | 49.754 | 424 |
1. Ruimtelijke ontwikkeling | 538 | 5.845 | 175 | -363 | -5.670 |
2. Landelijk gebied | 10.486 | 6.017 | 5.184 | -5.302 | -833 |
3. Bodem, water, milieu | 2.807 | 4.676 | 1.488 | -1.319 | -3.188 |
4. Energietransitie | 132 | 0 | 0 | -132 | 0 |
5. Bereikbaarheid I - Algemeen | 1.840 | 1.765 | 1.268 | -572 | -497 |
6. Bereikbaarheid II - Openbaar Vervoer | 61.293 | 70.878 | 27.358 | -33.935 | -43.520 |
7. Cultuur en erfgoed | 406 | 300 | 0 | -406 | -300 |
8. Economie | 1.577 | 3.726 | 36 | -1.541 | -3.690 |
9. Bestuur | 582 | 426 | 354 | -228 | -72 |
10. Overzicht overhead | 3.369 | 2.828 | 4.068 | 699 | 1.240 |
Totaal Baten | 83.029 | 96.461 | 39.931 | -43.098 | -56.530 |
Saldo van de programma's | 377.783 | 413.682 | 470.636 | 92.853 | 56.954 |
Tabel: Verschillenanalyse Begroting 2022 |
Conform het BBV (artikel 19b) dienen in de toelichting op het 'Overzicht van lasten en baten' de aanmerkelijke verschillen te worden toegelicht. Via onderstaande toelichting wordt aan de verplichting invulling gegeven. Eerst worden de aanmerkelijke verschillen ten opzichte van de Begroting 2021 toegelicht, en vervolgens ten opzichte van de Jaarrekening 2020.
Toelichting verschillen ten opzichte van Begroting 2021 |
---|
De Begroting 2022 kent een lastensaldo dat € 14,4 mln. lager is ten opzichte van de Begroting 2021. Enkele verklaringen hiervoor zijn als volgt:
- In de programma’s zijn de voorstellen opgenomen uit de vastgestelde Kadernota 2022-2025. Bijvoorbeeld in programma Landelijke gebied zijn de lasten toegenomen met € 11,1 mln.
- In de Zomernota 2021 zijn onderbestedingen gemeld in de diverse programma’s. Deze onderbestedingen zijn verwerkt in een begrotingswijziging 2021. Bijvoorbeeld in programma Bereikbaarheid Algemeen zijn de lasten in 2021 voor € 21,7 mln. neerwaarts bijgesteld.
- In programma Bereikbaarheid OV zijn de lasten € 25,7 mln. in 2022 lager doordat in 2021 sprake is van hogere concessiekosten als gevolg van de Covid-19 pandemie. Deze kosten zijn voor een belangrijk deel vergoed door het Rijk (zie ook de baten).
- In programma 8. Economie zijn in 2022 de lasten lager dan geraamd in 2021. Dit komt voornamelijk doordat in 2021 Covid-maatregelen zijn opgenomen, gedekt door de Covid-reserve en lasten voor het Cofinancieringsfonds gedekt door de daarvoor ingestelde bestemmingsreserve Cofinancieringsfonds.
De Begroting 2022 kent een batensaldo dat € 66,3 mln. lager is ten opzichte van de Begroting 2021. De belangrijkste oorzaken hiervoor zijn als volgt:
- In programma 1 is in 2021 als baten een verrekening opgenomen van Hart van de Heuvelrug.
- In programma 2 is in 2021 zijn baten van verkoop natuurgronden opgenomen als onderdeel van Agenda Vitaal Platteland.
- In programma 6. Bereikbaarheid - Openbaar Vervoer is in 2021 als baten opgenomen de bijdrage van het Rijk betreffende de Beschikbaarheidsvergoeding Openbaar vervoer, bedoeld voor de vervoerbedrijven in verband met de gevolgen van de Covid-19 pandemie.
Toelichting verschillen ten opzichte van Jaarrekening 2020 |
---|
De Begroting 2022 kent een lastensaldo dat € 46,7 mln. hoger is dan de realisatie in de Jaarrekening 2020. Enkele verklaringen hiervoor zijn als volgt:
- In algemene zin geldt dat diverse intensiveringen en nieuwe beleidsvoornemens meerjarig zijn verwerkt vanuit de Begroting 2021 en de Kadernota 2022-2025, die in 2020 nog niet begroot waren.
- In de jaarrekening was sprake van een incidentele onderbesteding ten opzichte van de begrotingsraming.
De Begroting 2022 kent een batensaldo dat € 44,7 mln. lager is dan de realisatie in de Jaarrekening 2020. De belangrijkste verklaring voor deze afname is de bijdrage van het Rijk betreffende de Beschikbaarheidsvergoeding Openbaar vervoer, bedoeld voor de vervoerbedrijven in verband met de gevolgen van de Covid-19 pandemie.