5.4.2 | Gemeentelijke infrastructuur wordt beter door stimuleringsbijdragen |
---|---|
Toelichting op meerjarendoel | |
Van de 26 verkeersdoden uit onze eigen administratie vielen er 16 op de gemeentelijke wegen, 6 op de provinciale wegen en 4 op de Utrechtse Rijkswegen. Uit de ongevalcijfers blijkt dat kwetsbare verkeersdeelnemers – zoals (brom/snor) fietsers en voetgangers – de dominante risicogroep vormen. Van de 26 dodelijke slachtoffers behoren er 21 tot de groep 'kwetsbare verkeersdeelnemers'. Het gaat om 12 personen op een fiets (waarvan 3 op een e-bike), 5 personen op een bromfiets, 2 personen op een motor en 2 voetgangers. In vergelijking met de voorgaande jaren zaten bijzonder weinig slachtoffers gedurende het verkeersongeval in een personenauto. Het gaat om in totaal 5 personen. Wij willen de Utrechtse gemeenten stimuleren om proactief aan de slag te gaan met verkeersveiligheid. De provincie stelt daarom een bijdragenregeling beschikbaar voor de aanpak van verkeersonveilige situaties, op basis van cofinanciering. Hiervoor is in totaal € 10 miljoen beschikbaar in de periode 2019 - 2023. De gemeenten zijn als wegbeheerder verantwoordelijk voor een goede uitvoering van de gesubsidieerde projecten. Voorwaarde voor cofinanciering is dat gemeenten bij de aanvraag aangeven op welke manier de maatregel bijdraagt aan een verbetering van de verkeersveiligheid. Zij kunnen dit onderbouwen vanuit een historisch ongevallenbeeld (kwantitatief) en vanuit afwijkingen op de geldende richtlijnen en standaarden (kwalitatieve beoordeling). Voor onderbouwing van maatregelen kan de gemeente gebruik maken van de regionale risicoanalyse die de provincie Utrecht – in het kader van het Strategisch Plan Verkeersveiligheid - in nauwe samenwerking met alle Utrechtse wegbeheerders heeft opgesteld. Beoogd resultaat 2022
|