Ter inleiding
Het Interprovinciaal Overleg (IPO) is een vereniging waarvan alle Nederlandse provincies lid zijn. Deze provincies zijn vertegenwoordigd in het verenigingsbestuur en de algemene ledenvergadering. Namens Provinciale Staten van Utrecht hebben twee Statenleden zitting in deze algemene ledenvergadering.
Het IPO behartigt de belangen van de twaalf provincies in Den Haag en Brussel. En het zet zich in voor een regionaal sterke economie, is agendabepalend op maatschappelijke opgaven en maakt zich sterk voor een goed openbaar bestuur. Daarnaast ondersteunt het IPO de provincies bij het uitvoeren van taken, onder andere via de uitvoeringsorganisatie BIJ12.
Door de algemene ledenvergadering wordt jaarlijks de begroting behandeld en vastgesteld. De Begroting voor het jaar 2022 voor IPO en BIJ12 staat geagendeerd voor dinsdag 2 november 2021. In aanloop naar het opstellen van de Begroting 2022 is door het IPO en BIJ12 een Kaderbrief opgesteld. Daarin is inzichtelijk gemaakt wat de financiële vertaling is van de inhoudelijke ambities die in lijn zijn met de gewenste positionering van de samenwerkende provincies. Via een Statenbrief (82252F51) zijn uw Staten daarover geïnformeerd. In de provinciale Kadernota, die door de Staten is vastgesteld in juli 2021, is rekening gehouden met de begrote toename van lasten à € 704.000.
Inzicht in financiële omvang IPO/BIJ12 en koppeling naar provinciale begroting
In de Kadernota 2022 hebben wij aan de Staten toegezegd om inzichtelijk te maken wat relatie is tussen de inzet van het IPO en BIJ12 en de provinciale beleidsdoelen. De financiële vertaling daarvan is in onderstaande tabel inzichtelijk gemaakt. De betreffende bedragen zijn gebaseerd op de stukken die ter vaststelling voorliggen in de algemene ledenvergadering van 2 november. Het overzicht geeft inzicht in de thema’s en beleidsopgaven waar het IPO en BIJ12 in actief zijn. Tevens is inzichtelijk gemaakt wat daarin het financiële aandeel is van de provincie Utrecht, wat jaarlijks via een bijdrage aan het IPO en BIJ12 wordt overgemaakt. Ook is aangegeven waar de betreffende kostenposten in de provinciale begroting zijn opgenomen.
Begroting en meerjarenraming van het IPO | Aandeel Utrecht* | Gekoppeld in Begroting 2022 van provincie Utrecht: | ||||||||||||
Thema/kerntaak | Beleidsopgave | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | Programma | Beleids- | Meerjaren- | ||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1. Ruimtelijke ontwikkeling, waaronder waterbeheer en wonen (ROWW) | 1.1 Ruimtelijke ontwikkeling | 223 | 177 | 185 | 185 | 20 | 16 | 17 | 17 | 1. Ruimtelijke ontwikkeling | 1.1 | 1.1.2 | ||
1.2 Water | 1.430 | 1.183 | 1.211 | 1.210 | 129 | 106 | 109 | 109 | 3. Bodem, water, milieu | 3.1 | 3.1.3 | |||
1.3 Wonen | 477 | 236 | 247 | 247 | 43 | 21 | 22 | 22 | 1. Ruimtelijke ontwikkeling | 1.3 | 1.3.1 | |||
1.4 Implementatie Omgevingswet | 353 | - | - | - | 32 | - | - | - | 1. Ruimtelijke ontwikkeling | 1.1 | 1.1.1 | |||
1.5 Digitaal Stelsel Omgevingswet | 1.700 | 1.750 | 1.800 | 1.850 | 153 | 158 | 162 | 167 | 1. Ruimtelijke ontwikkeling | 1.1 | 1.1.1 | |||
1.6 Nederlands Hydrologisch Instrumentarium | 101 | 101 | 101 | 101 | 9 | 9 | 9 | 9 | 3. Bodem, water, milieu | 3.1 | 3.1.3 | |||
Totaal 1. ROWW | 4.284 | 3.448 | 3.544 | 3.594 | 386 | 310 | 319 | 323 | ||||||
2. Milieu, energie en klimaat | 2.1 Gezondheid | 228 | 150 | 156 | 156 | 21 | 13 | 14 | 14 | 3. Bodem, water, milieu | 3.4 | 3.4.3 | ||
2.2 Circulaire Economie | 269 | 150 | 156 | 156 | 24 | 13 | 14 | 14 | 3. Bodem, water, milieu | 3.4 | 3.4.8 | |||
2.3 Klimaat en Energie | 173 | 150 | 156 | 156 | 16 | 13 | 14 | 14 | 4. Energietransitie | 4.2 | 4.2.2 | |||
2.4 Omgevingsveiligheid | 161 | 164 | 171 | 171 | 14 | 15 | 15 | 15 | 3. Bodem, water, milieu | 3.4 | 3.4.6 | |||
2.5 VTH-stelsel en Omgevingswet | 462 | 418 | 434 | 434 | 42 | 38 | 39 | 39 | 3. Bodem, water, milieu | 3.4 | 3.4.8 | |||
2.6 Abonnementen/VTH-kennisdeling internationaal | 21 | 21 | 21 | 21 | 2 | 2 | 2 | 2 | 3. Bodem, water, milieu | 3.4 | 3.4.1 | |||
2.7 Coördinatie Klimaatakkoord | 339 | 345 | 360 | 360 | 31 | 31 | 32 | 32 | 4. Energietransitie | 4.2 | 4.2.2 | |||
2.8 6000 mw op land | 157 | 159 | - | - | 14 | 14 | - | - | 4. Energietransitie | 4.2 | 4.2.2 | |||
2.9 Regionale Energie Strategie 1.0 | 271 | 276 | 288 | 288 | 24 | 25 | 26 | 26 | 4. Energietransitie | 4.2 | 4.2.2 | |||
2.10 Monitoring RES | 97 | 98 | 103 | 103 | 9 | 9 | 9 | 9 | 4. Energietransitie | 4.2 | 4.2.2 | |||
2.11 Industrie en bedrijventerreinen | 97 | 98 | 103 | 103 | 9 | 9 | 9 | 9 | 4. Energietransitie | 4.2 | 4.2.2 | |||
2.12 Warmtetransitie | 194 | 197 | 206 | 206 | 17 | 18 | 19 | 19 | 4. Energietransitie | 4.2 | 4.2.4 | |||
2.13 Energie-infrastructuur | 155 | 158 | 165 | 165 | 14 | 14 | 15 | 15 | 4. Energietransitie | 4.1 | 4.1.1 | |||
Totaal 2. Milieu, energie en klimaat | 2.624 | 2.382 | 2.318 | 2.318 | 236 | 214 | 209 | 209 | ||||||
3. Vitaal Platteland | 3.1 Gemeenschappelijk Landbouwbeleid | 573 | 158 | 165 | 165 | 52 | 14 | 15 | 15 | 2. Landelijk gebied | 2.4 | 2.4.1 | ||
3.2 Duurzame Landbouw | 58 | 59 | 62 | 62 | 5 | 5 | 6 | 6 | 2. Landelijk gebied | 2.4 | 2.4.1 | |||
3.3 Klimaatakkoord Landbouw Landgebruik | 39 | 39 | 41 | 41 | 3 | 4 | 4 | 4 | 2. Landelijk gebied | 2.4 | 2.4.1 | |||
3.4 Programma Natuur | 413 | 418 | 432 | 432 | 37 | 38 | 39 | 39 | 2. Landelijk gebied | 2.2 | 2.2.2 | |||
3.5 Natuurwetgeving | 97 | 98 | 103 | 103 | 9 | 9 | 9 | 9 | 2. Landelijk gebied | 2.2 | 2.2.2 | |||
3.6 Strategisch beleid Faunabeheer | 97 | 98 | 103 | 103 | 9 | 9 | 9 | 9 | 2. Landelijk gebied | 2.2 | 2.2.2 | |||
3.7 Natuurbeleid | 88 | 89 | 93 | 93 | 8 | 8 | 8 | 8 | 2. Landelijk gebied | 2.2 | 2.2.2 | |||
3.8 EU-Biodiversiteit | 220 | 223 | 232 | 232 | 20 | 20 | 21 | 21 | 2. Landelijk gebied | 2.2 | 2.2.2 | |||
3.9 Stikstof | 7.845 | 7.849 | 7.857 | 7.857 | 706 | 706 | 707 | 707 | 2. Landelijk gebied | 2.2 | 2.2.2 | |||
3.10 Nationale Database Flora en Fauna | - | - | - | - | - | - | - | - | 2. Landelijk gebied | 2.1 | 2.1.1 | |||
Totaal 3. Vitaal platteland | 9.430 | 9.033 | 9.087 | 9.087 | 849 | 813 | 818 | 818 | ||||||
4. Mobiliteit | 4.1 Duurzame Mobiliteit | 595 | 603 | 626 | 626 | 54 | 54 | 56 | 56 | 5. Bereikbaarheid I | 5.8 | 5.8.1 | ||
4.2 Openbaar vervoer | 271 | 276 | 288 | 288 | 24 | 25 | 26 | 26 | 5. Bereikbaarheid I | 5.8 | 5.8.1 | |||
4.3 Verkeersveiligheid | 302 | 307 | 321 | 321 | 27 | 28 | 29 | 29 | 5. Bereikbaarheid I | 5.8 | 5.8.1 | |||
4.4 Fiets | 345 | 348 | 357 | 357 | 31 | 31 | 32 | 32 | 5. Bereikbaarheid I | 5.8 | 5.8.1 | |||
4.5 KpVV | 1.819 | 1.820 | 1.821 | 1.821 | 164 | 164 | 164 | 164 | 5. Bereikbaarheid I | 5.8 | 5.8.1 | |||
4.6 Goederenvervoer & Logistiek | 107 | 108 | 113 | 113 | 10 | 10 | 10 | 10 | 5. Bereikbaarheid I | 5.8 | 5.8.1 | |||
Totaal 4. Mobiliteit | 3.439 | 3.463 | 3.525 | 3.525 | 310 | 312 | 317 | 317 | ||||||
5. Regionale economie | 5.1 Stimuleren innovatief en breed MKB | 136 | 138 | 144 | 144 | 12 | 12 | 13 | 13 | 8. Economie | 8.1 | 8.1.1 | ||
5.2 Regionale Arbeidsmarkt, Circulair, digitalisering | 136 | 138 | 144 | 144 | 12 | 12 | 13 | 13 | 8. Economie | 8.1 | 8.1.1 | |||
5.3 Circulaire Economie | 160 | 135 | 113 | 62 | 14 | 12 | 10 | 6 | 8. Economie | 8.1 | 8.1.1 | |||
5.4 Cohesiebeleid | 58 | 59 | 62 | 62 | 5 | 5 | 6 | 6 | 8. Economie | 8.1 | 8.1.1 | |||
5.5 Taskforce HRE en samenwerkingsagenda | 261 | 265 | 275 | 275 | 23 | 24 | 25 | 25 | 8. Economie | 8.1 | 8.1.1 | |||
5.6 Vrijetijdseconomie | 116 | 118 | 123 | 123 | 10 | 11 | 11 | 11 | 8. Economie | 8.5 | 8.5.4 | |||
5.7 Ruimtelijke economie | 58 | 59 | 62 | 62 | 5 | 5 | 6 | 6 | 8. Economie | 8.1 | 8.1.1 | |||
Totaal 5. Regionale economie | 924 | 913 | 923 | 871 | 83 | 82 | 83 | 78 | ||||||
6. Cultuur | 6.1 Toekomstperspectief | 78 | 79 | 82 | 82 | 7 | 7 | 7 | 7 | 7. Cultuur en erfgoed | 7.2 | 7.2.3 | ||
6.2 Behoud erfgoed | 68 | 69 | 72 | 72 | 6 | 6 | 6 | 6 | 7. Cultuur en erfgoed | 7.2 | 7.2.3 | |||
6.3 Cultuureducatie | 19 | 20 | 21 | 21 | 2 | 2 | 2 | 2 | 7. Cultuur en erfgoed | 7.2 | 7.2.3 | |||
6.4 Toekomstbestendig Bibliotheekstelsel | 29 | 30 | 31 | 31 | 3 | 3 | 3 | 3 | 7. Cultuur en erfgoed | 7.2 | 7.2.3 | |||
Totaal 6. Cultuur | 194 | 197 | 206 | 206 | 17 | 18 | 19 | 19 | ||||||
7. Kwaliteit Openbaar Bestuur | 7.1 Consultatie- en wetgevingstrajecten | 563 | 572 | 596 | 596 | 51 | 51 | 54 | 54 | 9. Bestuur | 9.5 | 9.5.1 | ||
7.2 Naar krachtig groen herstel/Gebiedsopgaven 3.0 | 764 | 776 | 27 | 27 | 69 | 70 | 2 | 2 | 9. Bestuur | 9.5 | 9.5.1 | |||
7.3 Strategische kennisfunctie | 319 | 302 | 310 | 310 | 29 | 27 | 28 | 28 | 9. Bestuur | 9.5 | 9.5.1 | |||
7.4 Financiële verhoudingen | 471 | 478 | 494 | 494 | 42 | 43 | 44 | 44 | 9. Bestuur | 9.5 | 9.5.1 | |||
7.5 Vitale vereniging | 488 | 491 | 501 | 501 | 44 | 44 | 45 | 45 | 9. Bestuur | 9.5 | 9.5.1 | |||
7.6 Europa | 879 | 889 | 917 | 917 | 79 | 80 | 83 | 83 | 9. Bestuur | 9.5 | 9.5.3 | |||
Totaal 7. Kwaliteit Openbaar Bestuur | 3.484 | 3.508 | 2.847 | 2.846 | 314 | 316 | 256 | 256 | ||||||
8. Werkgeverszaken | 8.1 CAO | 550 | 556 | 428 | 428 | 50 | 50 | 39 | 38 | 10. Overzicht overhead | 10.2 | 10.2.2 | ||
8.2 Rechtspositie en integriteit politiek ambtsdragers | 78 | 79 | 62 | 62 | 7 | 7 | 6 | 6 | 9. Bestuur | 9.2 | 9.2.1 | |||
8.3 Goed provinciaal en publiek werkgeverschap | 315 | 319 | 248 | 248 | 28 | 29 | 22 | 22 | 10. Overzicht overhead | 10.2 | 10.2.2 | |||
Totaal 8. Werkgeverszaken | 943 | 954 | 737 | 737 | 85 | 86 | 66 | 66 | ||||||
9. IDA | 9.1 Programmalijn Data | 927 | 935 | 955 | 955 | 83 | 84 | 86 | 86 | 9. Bestuur | 9.7 | 9.7.4 | ||
9.2 Programmalijn Dienstverlening | 699 | 707 | 727 | 726 | 63 | 64 | 65 | 65 | 10. Overzicht overhead | 10.1 | 10.1.6 | |||
9.3 Programmalijn Bedrijfsvoering | 602 | 608 | 624 | 624 | 54 | 55 | 56 | 56 | 10. Overzicht overhead | 10.1 | 10.1.6 | |||
9.4 Innovatie | 807 | 814 | 833 | 833 | 73 | 73 | 75 | 75 | 10. Overzicht overhead | 10.1 | 10.1.6 | |||
9.5 Digivaardige organisatie | 167 | 169 | 174 | 174 | 15 | 15 | 16 | 16 | 10. Overzicht overhead | 10.1 | 10.1.6 | |||
Totaal 9. IDA | 3.203 | 3.232 | 3.312 | 3.311 | 288 | 291 | 298 | 298 | ||||||
10. Overig | 10.1 Werkbudget | 235 | -265 | 275 | 275 | 21 | -24 | 25 | 25 | 9. Bestuur | 9.4 | 9.4.1 | ||
10.2 Stelpost L&P-compensatie | - | 321 | 637 | 973 | - | 29 | 57 | 88 | 9. Bestuur | 9.4 | 9.4.1 | |||
10.3 Informatiehuizen Natuur en Externe Veiligheid | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | |||
10.4 Compensatie Zeeland | 6.700 | 6.700 | 6.700 | 6.700 | 215 | 215 | 215 | 215 | Algemene middelen | - | - | |||
Totaal 10. Overig | 6.935 | 6.756 | 7.612 | 7.948 | 236 | 220 | 297 | 327 | ||||||
Correctie afrondingsverschillen: | -8 | -8 | -8 | -8 | ||||||||||
Totaal IPO | 35.459 | 33.884 | 34.110 | 34.443 | 2.795 | 2.654 | 2.674 | 2.704 | ||||||
Begroting en meerjarenraming van BIJ12 | Aandeel Utrecht* | Gekoppeld in Begroting 2022 van provincie Utrecht: | ||||||||||||
Thema/kerntaak | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | Programma | Beleids-doelnr. | Meerjaren-doelnr. | |||
1. Expertiseteam Stikstof en Natura2000 | 3.916 | 3.553 | 3.553 | 3.553 | 260 | 236 | 236 | 236 | 2. Landelijk gebied | 2.2 | 2.2.2 | |||
2. Natuurinformatie en natuurbeheer | 10.856 | 12.074 | 12.434 | 11.634 | 721 | 802 | 826 | 773 | 2. Landelijk gebied | 2.2 | 2.2.2 | |||
3. Faunazaken | 32.841 | 32.728 | 32.728 | 32.728 | 1.594 | 1.594 | 1.594 | 1.594 | 2. Landelijk gebied | 2.2 | 2.2.2 | |||
4. Adviescommissie Schade Grondwater (ACSG) | 930 | 930 | 930 | 930 | 62 | 62 | 62 | 62 | Via voorziening grondwaterheffing | |||||
5. Regeling drugsafvaldumpingen | 1.000 | 1.000 | 1.000 | - | - | - | - | - | - | - | - | |||
6. Gemeenschappelijk beheer organisatie (GBO) | 6.571 | 6.571 | 6.571 | 6.571 | 591 | 591 | 591 | 591 | Diverse programma's en beleidsdoelen | |||||
7. Interne organisatie | 5.225 | 5.025 | 5.025 | 5.025 | 357 | 340 | 340 | 340 | 2. Landelijk gebied | 2.2 | 2.2.2 | |||
Totaal aan lasten | 61.338 | 61.880 | 62.240 | 60.440 | 3.584 | 3.625 | 3.648 | 3.595 | ||||||
Diverse baten | 2.163 | 1.800 | 1.800 | 1.800 | ||||||||||
Onttrekking aan geoormerkte middelen | 300 | 300 | 300 | 300 | ||||||||||
Totaal aan baten | 2.463 | 2.100 | 2.100 | 2.100 | - | - | - | - | ||||||
Totaal BIJ12 | 58.875 | 59.780 | 60.140 | 58.340 | 3.584 | 3.625 | 3.648 | 3.595 | ||||||
Totaal IPO + BIJ12 | 94.334 | 93.664 | 94.250 | 92.783 | 6.379 | 6.278 | 6.322 | 6.299 | ||||||
* Door afrondingsverschillen en het hanteren van gewogen gemiddelden bij BIJ12 kunnen de hier gepresenteerde cijfers iets afwijken van de definitieve cijfers vanuit het IPO en BIJ12 | ||||||||||||||