Hoofdstuk 3: Paragrafen

3.5 Bedrijfsvoering

10.2.2

Versterken HRM-functie en blijvend ontwikkelen inclusieve organisatie en medewerkers.

De provincie Utrecht wil een toegevoegde waarde hebben bij het realiseren van de maatschappelijke opgaven voor onze burgers, bedrijven en instellingen. Dat vereist een goed toegeruste, vitale en lerende organisatie, waarin onze medewerkers centraal staan.
We zijn een inclusieve werkgever. De talenten van onze medewerkers zetten we in op de plekken waar deze het best tot hun recht komen; we gaan uit van lerend werken en werkend leren. Realisatie van deze ambities is een gezamenlijke opgave en verantwoordelijkheid van iedereen in de organisatie.

Doel is om bij te dragen aan de doorontwikkeling van de organisatie (Organisatieontwikkeling en hybride werken).
Speerpunten daarin zijn:
•   Implementatie, borging en (beleids)vervolg op UPP (Utrechtse Personeels Planning)
•   Vitaliteit en duurzame inzetbaarheid
•   ARBO
•   Implementatie E-HRM
•   Verkenning naar HR-analytics

Het afgelopen jaar is met succes ingezet op het werven van nieuwe eigen medewerkers, waarmee onze organisatie verder is versterkt om gesteld te staan voor onze maatschappelijke opgaven. In 2022 zetten wij de lijn voort daar waar nodig, mogelijk en passend om onze organisatie te versterken en de afhankelijkheid van inhuur te verminderen.
Programma Hybride werken
De COVID-19 pandemie heeft er in 2020 toe geleid dat wij als organisatie van het ene op andere moment zijn overgestapt van ons ‘oude normaal’ met grotendeels op kantoor werken, naar een situatie waarin we vrijwel uitsluitend op afstand werken. Hoewel deze verandering abrupt, noodgedwongen en zeker niet op alle vlakken
positief was en is, hebben we ervaren dat er ook veel positieve elementen aan zitten. Op basis van de ervaringen van de afgelopen tijd, is het onze verwachting en doel om na het ‘tijdperk corona’ niet terug te keren naar het ‘oude normaal’. We willen komen tot een ‘nieuw normaal’ met een andere combinatie van op kantoor en op afstand werken. De komende tijd hebben we als organisatie de kans om dit ‘nieuwe normaal’, dat we hybride werken noemen, gezamenlijk vorm te geven. We willen hierbij de positieve elementen van de afgelopen periode behouden en rekening houden met de nadelen die we ook ervaren hebben. De positieve effecten kunnen op meerdere vlakken worden gevonden. Bijvoorbeeld op onze organisatie, als het gaat om goed werkgeverschap, efficiëntie in gebruik van middelen en meer keuzevrijheid voor onze medewerkers. Positieve effecten zijn er tevens als het gaat om onze maatschappelijke doelstellingen. Zo kan hybride werken onder andere bijdragen aan een verminderingen van drukte op onze wegen en een vermindering aan CO2 uitstoot.

Er is een programma gestart om hybride werken in onze organisatie vorm te geven en te verankeren. Dit programma loopt naast de reguliere operationele ondersteuning van onze medewerkers die nu al ruim anderhalf jaar grotendeels vanuit huis werken.  In de maanden april, mei en juni 2021 is in een participatief traject met de gehele organisatie gewerkt aan het formuleren van gedeelde concernbrede uitgangspunten voor hybride werken in onze organisatie.

De uitgangspunten voor het hybride werken in onze organisatie beogen recht te doen aan de verschillende doelen die wij als organisatie met hybride werken willen dienen. We streven daarbij naar een balans die recht doet aan zoveel mogelijk belangen en behoeftes.  

De tweede helft van 2021 en 2022 staat in het teken van opstellen van diverse acties om, conform de vastgestelde uitgangspunten, hybride werken duurzaam te implementeren. Te denken valt aan zaken rondom huisvesting, personeelsmanagement en ICT. Deze acties landen in een integraal uitvoeringsprogramma en bijbehorende business case.

Deze pagina is gebouwd op 11/24/2021 09:01:10 met de export van 11/24/2021 08:49:11