Wat willen we bereiken?
De provinciale vaarwegen, 18 km Eem, 17 km Merwedekanaal en 4,5 km Oude Rijn, voldoen aan de normen voor vaardiepten, mede gebaseerd op de klassenindeling van de Conferentie van Europese Ministers van Transport (CEMT), de richtlijnen van de Beleidsvisie Recreatietoervaart Nederland (BRTN) en de Commissie Vaarwegbeheerders (CVB) Richtlijnen Vaarwegen 2005. Het kwaliteitsniveau voor de Eem is uitgewerkt in de Eemvisie. Het voorziet in recreatief vaarweggebruik en de mogelijkheid om beroepsvaart tot 1.000 ton (CEMT-klasse III) naar Amersfoort mogelijk te maken en te houden. Het nautisch beheer, het vaarwegbeheer en het onderhoud van het Merwedekanaal is integraal overgedragen aan de provincie Zuid-Holland (zie ook 3.2 Wat willen we bereiken)
Wat gaan we daarvoor doen?
Voor het bepalen van de onderhoudsmaatregelen aan de Eem wordt geschouwd en gericht geïnspecteerd. Zo wordt de bevaarbaarheid van de Eem voor vrachtschepen tot 1.000 ton jaarlijks gecontroleerd. Voor het Merwedekanaal geldt dat de bevaarbaarheid van schepen tot 1750 ton wordt gecontroleerd. Met de gemeente Amersfoort en het waterschap Vallei en Veluwe zijn afspraken gemaakt over taken en de verdeling van kosten De raming voor deze taken kent een planning tot en met 2020.Calamiteiten en onvoorziene omstandigheden zijn niet in deze raming verwerkt. Nieuwe afspraken met betrekking tot een nieuwe meerjarenraming tussen de gemeente Amersfoort en het waterschap Vallei en Veluwe zullen in 2020 worden gemaakt
De gemeenten Vianen, Leerdam en Zederik zijn per 1 januari 2019 samengevoegd tot de gemeente Vijfheerenlanden. Deze gemeente maakt deel uit van Provincie Utrecht. Met deze aanpassing komt ongeveer 2/3 deel van het Merwedekanaal onder beheer van Provincie Utrecht. Er vindt nog politieke besluitvorming plaats op welke manier het onderhoud met de financiële consequenties in de toekomst plaats gaat vinden.
Door dezelfde herindeling als bij het Merwedekanaal komt ook een gedeelte van de rivier de Linge op Utrechts grondgebied. De provincie Zuid-Holland betaald tot en met het jaar 2020 een bijdrage aan het waterschap Rivierenland. Met ingang van 2021 zal de provincie Utrecht dit overnemen. Daar moet nog een bestuurlijke overeenkomst, inclusief een financiële paragraaf worden gesloten.
Wat gaat dat kosten?
De verwachte kosten en baten die worden geraamd voor de periode 2022 - 2025 zijn opgenomen in het MOP welke als bijlage is toegevoegd bij deze begroting.
Doorkijk verwacht saldo van lasten en baten MOP Vaarwegen
2022 | 2023 | 2024 | 2025 | |
Vast onderhoud | € 590.000 | € 590.000 | € 590.000 | € 590.000 |
Variabel onderhoud | € 150.000 | € 450.000 | € 150.000 | € 150.000 |
Totaal | € 740.000 | € 1.040.000 | € 740.000 | € 740.000 |
Op basis van de vastgestelde Nota kapitaalgoederen Mobiliteit 2021 is het meerjarig gemiddelde aan budgetbehoefte voor het vaste en variabele deel van het vaarwegenonderhoud berekend. Het vast onderhoud wordt verrekend met de algemene middelen, het variabel onderhoud met de reserve Beheer en onderhoud (vaar)wegen.
In de begroting zijn de bedragen vanuit het MOP voor de jaarschijf 2022 overgenomen. Conform de Nota kapitaalgoederen Mobiliteit wordt bij het variabele deel rekening gehouden met een vertragingsfactor van 80%. Omdat ieder jaar het MOP wordt geactualiseerd is voor de jaarschijven 2023-2025 ervoor gekozen om de budget behoefte uit de Nota kapitaalgoederen Mobiliteit te volgen. De opname in de begroting is weergegeven in onderstaande tabel.
Opname onderhoud Vaarwegen in begroting
2022 | 2023 | 2024 | 2025 | |
Vast onderhoud | € 590.000 | € 590.000 | € 590.000 | € 590.000 |
Variabel onderhoud (80%) | € 120.000 | € 394.000 | € 394.000 | € 394.000 |
Totaal | € 710.000 | € 984.000 | € 984.000 | € 984.000 |
De kosten voor het onderhoud van de wegen en de vaarwegen zijn in de begroting beide opgenomen in programma 5 Bereikbaarheid en het beleidsdoel 5.01 Het provinciale netwerk is sterk. Een overzicht van het totale begrote budget wegen en vaarwegen is opgenomen in de onderstaande tabel.
Opname totaal onderhoud wegen en vaarwegen in begroting
Begroting 2022 | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 |
---|---|---|---|---|
Vast | € 8.578.000 | € 8.405.000 | € 8.405.000 | € 8.405.000 |
Variabel (80%) | € 15.771.000 | € 12.984.000 | € 12.984.000 | € 12.984.000 |
Totaal Begroting 2022 | € 24.349.000 | € 21.389.000 | € 21.389.00 | € 21.389.000 |
Structureel is er € 21,05 mln. beschikbaar. Het variabel onderhoud wordt verrekend met de reserve Beheer en onderhoud (vaar)wegen. Bij de besluitvorming over de budgetbehoefte van het beheer in onderhoud in de Kadernota 2022 is besloten om in 2022 een bedrag van € 22,5 mln. te laten vrijvallen uit de reserve Beheer en onderhoud (vaar)wegen.
Financiële verwerking met reserve Beheer en onderhoud (vaar)wegen
Begroting 2022 | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 |
---|---|---|---|---|
Beschikbaar BAM | € 21.050.000 | € 21.050.000 | € 21.050.000 | € 21.050.000 |
Mutatie reserve | € 3.299.000 | € 339.000 | € 339.000 | € 339.000 |
Totaal | € 24.349.000 | € 21.389.000 | € 21.389.00 | € 21.389.000 |
KN22 vrijval reserve | € 22.500.000 | |||
Verloop reserve Beheer en onderhoud (vaar)wegen | ||||
Beginstand | € 27.815.000 | € 2.016.000 | € 1.677.000 | € 1.338.000 |
Mutatie reserve | € 25.799.000 | € 339.000 | € 339.000 | € 339.000 |
Eindstand reserve | € 2.016.000 | € 1.677.000 | € 1.338.000 | € 999.000 |