Hoofdstuk 3: Paragrafen

3.3 Onderhoud kapitaalgoederen

In de Nota kapitaalgoederen Mobiliteit 2021 is een jaarlijkse budgetbehoefte van € 21,68 miljoen begroot voor het beheer en onderhoud van de openbaar vervoerassets. Bij het toekennen van de beschikbare middelen is rekening gehouden met een vertragingsfactor van 80% bij het variabel onderhoud, hierdoor is er jaarlijks € 20,789 miljoen beschikbaar voor het beheer en onderhoud van de openbaar vervoerassets.

De werkelijke kosten voor het variabele beheer en onderhoud fluctueren jaarlijks. De jaarlijkse onderhoudskosten worden inzichtelijk gemaakt in het Meerjarenonderhoudsplan (MOP). Het MOP is de begroting voor het onderhoud van de provinciale infrastructuur - wegen, vaarwegen en het openbaar vervoer assets. In het MOP 2022 zijn onderstaande onderhoudskosten begroot:

MOP 2022 x € 1.000

Vast

Variabel

Totaal

Infrastructuur

8.634

1.075

9.709

Trammaterieel

6.529

325

6.854

Gebouwen

985

30

1.015

Tramhaltes

665

0

665

Telematica

1.001

865

1.866

Algemene beheerkosten

612

965

1.577

Totaal

18.426

3.260

21.686

Conform de Nota kapitaalgoederen wordt bij het variabel onderhoud rekening gehouden met een vertragingsfactor van 80%. Voor de jaarschijven 2023-2025 is er geen opgave en is ervoor gekozen om de budget behoefte uit de Nota Kapitaalgoederen Mobiliteit te volgen. Dit heeft als voordeel dat dit een stabiel beeld geeft van de financiële ontwikkeling, terwijl het MOP grote fluctuatie geeft en in de toekomstige jaren nog vele onzekerheden bevat.

Het vast onderhoud wordt uit de structureel beschikbare middelen gedekt. Het restant wordt ingezet om de variabele kosten te dekken. Het verschil wordt met de reserve Beheer en onderhoud OV Assets verrekend.

Onderhoudskosten

2022

2023

2024

2025

MOP 2022

Vast

€ 18.426.000

€ 18.581.000

€ 18.581.000

€ 18.581.000

Variabel

€ 3.260.000

€ 3.870.000

€ 3.870.000

€ 3.870.000

Begroting 2022

Vast

€ 18.426.000

€ 18.581.000

€ 18.581.000

€ 18.581.000

Variabel (80%)

€ 2.608.000

€ 2.018.000

€ 2.018.000

€ 2.018.000

Beschikbaar BAM

€ 20.789.000

€ 20.789.000

€ 20.789.000

€ 20.789.000

Mutatie reserve

€ 435.000

€ 0

€ 0

€ 0

Verloop reserve Beheer en onderhoud OV assets 2022

Beginstand

€ 1.038.000

  € 603.000

€ 603.000

€ 603.000

Mutatie reserve

€ 435.000

€ 0

€ 0

€ 0

Eindstand

€ 603.000

€ 603.000

€ 603.000

€ 603.000

Op de openbaar vervoer assets zijn er ook baten, met name uit de verhuur van de trams aan de concessiehouder (9,9 miljoen), en huur- en servicekosten van de gebouwen (1,7 miljoen).

De beheer- en onderhoudskosten liggen in 2022 op het niveau van de Nota Kapitaalgoederen. De vaste kosten zijn 6 ton hoger dan de verwachting in de Nota Kapitaalgoederen. Dit is het gevolg van hogere onderhoudskosten voor de trambeveiliging en het nieuwe systeem voor (data)communicatie en het exploitatiebeheer. De variabele kosten liggen onder het niveau van de Nota Kapitaalgoederen Mobiliteit 2021.

Deze pagina is gebouwd op 11/24/2021 09:01:10 met de export van 11/24/2021 08:49:11