In de Nota kapitaalgoederen Mobiliteit 2021 is een jaarlijkse budgetbehoefte van € 21,68 miljoen begroot voor het beheer en onderhoud van de openbaar vervoerassets. Bij het toekennen van de beschikbare middelen is rekening gehouden met een vertragingsfactor van 80% bij het variabel onderhoud, hierdoor is er jaarlijks € 20,789 miljoen beschikbaar voor het beheer en onderhoud van de openbaar vervoerassets.
De werkelijke kosten voor het variabele beheer en onderhoud fluctueren jaarlijks. De jaarlijkse onderhoudskosten worden inzichtelijk gemaakt in het Meerjarenonderhoudsplan (MOP). Het MOP is de begroting voor het onderhoud van de provinciale infrastructuur - wegen, vaarwegen en het openbaar vervoer assets. In het MOP 2022 zijn onderstaande onderhoudskosten begroot:
MOP 2022 x € 1.000 | Vast | Variabel | Totaal |
---|---|---|---|
Infrastructuur | 8.634 | 1.075 | 9.709 |
Trammaterieel | 6.529 | 325 | 6.854 |
Gebouwen | 985 | 30 | 1.015 |
Tramhaltes | 665 | 0 | 665 |
Telematica | 1.001 | 865 | 1.866 |
Algemene beheerkosten | 612 | 965 | 1.577 |
Totaal | 18.426 | 3.260 | 21.686 |
Conform de Nota kapitaalgoederen wordt bij het variabel onderhoud rekening gehouden met een vertragingsfactor van 80%. Voor de jaarschijven 2023-2025 is er geen opgave en is ervoor gekozen om de budget behoefte uit de Nota Kapitaalgoederen Mobiliteit te volgen. Dit heeft als voordeel dat dit een stabiel beeld geeft van de financiële ontwikkeling, terwijl het MOP grote fluctuatie geeft en in de toekomstige jaren nog vele onzekerheden bevat.
Het vast onderhoud wordt uit de structureel beschikbare middelen gedekt. Het restant wordt ingezet om de variabele kosten te dekken. Het verschil wordt met de reserve Beheer en onderhoud OV Assets verrekend.
Onderhoudskosten | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 |
---|---|---|---|---|
MOP 2022 | ||||
Vast | € 18.426.000 | € 18.581.000 | € 18.581.000 | € 18.581.000 |
Variabel | € 3.260.000 | € 3.870.000 | € 3.870.000 | € 3.870.000 |
Begroting 2022 | ||||
Vast | € 18.426.000 | € 18.581.000 | € 18.581.000 | € 18.581.000 |
Variabel (80%) | € 2.608.000 | € 2.018.000 | € 2.018.000 | € 2.018.000 |
Beschikbaar BAM | € 20.789.000 | € 20.789.000 | € 20.789.000 | € 20.789.000 |
Mutatie reserve | € 435.000 | € 0 | € 0 | € 0 |
Verloop reserve Beheer en onderhoud OV assets 2022 | ||||
Beginstand | € 1.038.000 | € 603.000 | € 603.000 | € 603.000 |
Mutatie reserve | € 435.000 | € 0 | € 0 | € 0 |
Eindstand | € 603.000 | € 603.000 | € 603.000 | € 603.000 |
Op de openbaar vervoer assets zijn er ook baten, met name uit de verhuur van de trams aan de concessiehouder (9,9 miljoen), en huur- en servicekosten van de gebouwen (1,7 miljoen).
De beheer- en onderhoudskosten liggen in 2022 op het niveau van de Nota Kapitaalgoederen. De vaste kosten zijn 6 ton hoger dan de verwachting in de Nota Kapitaalgoederen. Dit is het gevolg van hogere onderhoudskosten voor de trambeveiliging en het nieuwe systeem voor (data)communicatie en het exploitatiebeheer. De variabele kosten liggen onder het niveau van de Nota Kapitaalgoederen Mobiliteit 2021.