De verwachte kosten en baten die worden geraamd voor de periode 2022 - 2025 zijn opgenomen in het MOP welke als bijlage is toegevoegd bij deze begroting.
Doorkijk verwacht saldo van lasten en baten MOP Wegen
2022 | 2023 | 2024 | 2025 | |
Vast onderhoud | € 7.988.000 | € 7.887.000 | € 7.867.000 | € 7.912.000 |
Variabel onderhoud | € 19.565.000 | € 21.579.000 | € 18.440.000 | € 16.193.000 |
Totaal | € 27.353.000 | € 29.466.000 | € 26.307.000 | € 24.105.000 |
Op basis van de vastgestelde Nota kapitaalgoederen Mobiliteit 2021 is het meerjarig gemiddelde aan budgetbehoefte voor het vaste en variabele deel van het wegenonderhoud berekend. Het geraamde vast onderhoud in de begroting wordt verrekend met de algemene middelen, het geraamde variabel onderhoud met de reserve Beheer en onderhoud (vaar)wegen.
In de begroting zijn de bedragen vanuit het MOP voor de jaarschijf 2022 overgenomen. Conform de Nota kapitaalgoederen Mobiliteit wordt bij het variabele deel rekening gehouden met een vertragingsfactor van 80%. Omdat ieder jaar het MOP wordt geactualiseerd is voor de jaarschijven 2023-2025 ervoor gekozen om de budget behoefte uit de Nota kapitaalgoederen Mobiliteit te volgen. De opname in de begroting is weergegeven in onderstaande tabel.
Opname onderhoud Wegen in begroting
2022 | 2023 | 2024 | 2025 | |
Vast onderhoud | € 7.988.000 | € 7.815.000 | € 7.815.000 | € 7.815.000 |
Variabel onderhoud (80%) | € 15.651.000 | € 12.592.000 | € 12.592.000 | € 12.592.000 |
Totaal | € 23.639.000 | € 20.587.000 | € 20.587.000 | € 20.587.000 |
De samenvattende tabel en de ontwikkeling van de reserve Beheer en onderhoud (vaar)wegen is opgenomen bij het onderdeel vaarwegen.