Bijlagen

Reserves en voorzieningen

Reserve OV Concessie

Doel reserve

Efficiënt inrichten OV en vergroten tevredenheid OV-reizigers. Door egaliseren financiële effecten van de exploitatiesubsidie OV incl. Regiotaxi m.b.t. indexering, reizigers (opbrengsten)groei (U-OV) en afrekeningen c.q. bijstellingen.

Instellingsbesluit

Aankondiging in de Kadernota 2019-2022. PS 09-07-2018 PS2018PS05
Besluit bij Begroting 2019 05-11-2018
Besluit bij Begroting 2020 30-10-2019

Kenmerken van de reserve

Soort reserve

Bestemmingsreserve

Functie

Egaliseren

Voeding

Stortingen vanuit exploitatie programma Bereikbaarheid Openbaar Vervoer, conform Financiële spelregels exploitatiesubsidie OV opgenomen in de Kadernota 2019-2022, PS 09-07-2018. Positieve resultaat tussen de begrote lasten en de werkelijke lasten worden in de reserve gestort. Het negatieve resultaat wordt uit de reserve onttrokken. Op deze manier worden schommelingen in de exploitatie subsidies opgevangen.Jaarlijks zullen we de voeding bekijken naar aanleiding van de meerjarige prognoses en we zullen  bijsturingsmaatregelen nemen als de verwachte voeding de aanvullende kosten niet meer kunnen opvangen. De U-OV-concessie is door de T-2-methode redelijk goed bij te sturen en we moeten bereid blijven dat instrument in te zetten. Een reserve zal immers de aandrang bij te sturen kunnen verminderen.

Minimum bedrag

0

Maximum bedrag

99999999

Eindjaar

9999

Toereikendheid

De reserve isop voldoende niveau voor het opvangen van de reguliere eindafrekeningen van de vervoerders.
Waarschijnlijk is de reserve niet toereikend om de meerkosten als gevolg van de coronacrisis en de voorgenomen verlengingen van de concessies te dekken.

Vrije ruimte

Het saldo is bedoeld voor het opvangen van hogere eindafrekeningen vervoerders en voor het egaliseren van de exploitatie subsidie OV en de Regiotaxi.

Nut en noodzaak

Reserve voor egalisatie exploitatiesubsidie OV incl. Regiotaxi.  Door het egaliseren van de schommelingen wordt voorkomen dat in tijden dat de exploitatiesubsidie hoger uitvalt dan het begrote bedrag (door bijvoorbeeld indexeringsafspraken)  het voorzieningenniveau moet worden aangepast.

Bestedingsplan

Egalisatie exploitatiesubsidie OV incl. regiotaxi.
Daarnaast kan de beschikbare ruimte ingezet worden voor de hogere kosten voor het verlengen van de huidige concessies.

Voorwaarde besteding

Negatieve resultaat tussen de begrote lasten en de werkelijke lasten worden uit de reserve onttrokken. Het positieve resultaat wordt in de reserve gestort.
Op deze manier worden schommelingen in de exploitatie subsidies opgevangen.

Concrete verplichting

Restant subsidie Zero Emissie €  4.650.000 Deze regeling loopt mee met de exploitatiesubsidie concessie.
Voor de proef gratis OV is nog € 1.300.000 anwezig om in te zetten in 2022 en 2023.

Relevante ontwikkelingen

De financiële effecten van corona zijn nog niet allemaal bekend. Ook is nog onduidelijk hoe snel er een herstel zal plaatsvinden van de aantallen reizigers.

Mate van doelrealisatie

Het werken met een egalisatiereserve maakt doelrealisatie mogelijk. Door het egaliseren van de schommelingen wordt voorkomen dat in tijden dat de exploitatiesubsidie hoger uitvalt dan het begrote bedrag (door bijvoorbeeld indexeringsafspraken) er een beroep moet worden gedaan op de algemene middelen of dat er gesneden moet worden in het aantal lijnen.

Risico's

Dat een negatief financieel effect groter is dan het beschikbaar saldo van de reserve.
Door de corona is het onduidelijk hoe de financiële eindafrekening van de vervoerders zal uitpakken. Voor 2020 staat de provincie garant dat de vervoerders break even draaien.

Bijzonderheden

De eindafrekeningen 2019, 2020 en 2021 zijn nog niet ontvangen en moeten nog verrekend worden met de reserve.

Mutaties in de reserves

2020

2021

2022

2023

2024

2025

Reserve OV Concessie

500

9.761

-

2.976

-

-

Reserve OV Concessie

350

-

3.343

2.323

273

-

Totaal Onttrekkingen aan reserves

350

0

3.343

2.323

273

0

Deze pagina is gebouwd op 11/24/2021 09:01:10 met de export van 11/24/2021 08:49:11