3.4.6 | De externe veiligheid is beter gewaarborgd |
---|---|
Toelichting op meerjarendoel | |
Het beleid ten aanzien van externe veiligheid en regelgeving is in ontwikkeling. De provincie is via het IPO aangehaakt bij het Landelijk Programma Versterking Omgevingsveiligheid 2021-2024 van het Interprovinciaal Overleg (IPO). Zo zijn we goed op de hoogte van nieuwe ontwikkelingen, beleid en regelgeving op het gebied van externe veiligheid. We steven ernaar om samen met gemeenten, omgevingsdiensten en veiligheidsrisico’s voortdurend risico’s in beeld te brengen en te zoeken naar maatregelen om die risico’s te beperken. Daarom wordt het ambtelijk provinciaal afstemmingsoverleg, dat tot stand kwam in het Provinciaal programma Externe Veiligheid 2015-2020, voortgezet om kennis te delen en beleid af te stemmen. Het Rijk wijst wegen en spoorwegen aan die onderdeel zijn van het Basisnet Vervoer Gevaarlijke Stoffen. Dit kan risico’s opleveren voor bestaande of nieuwe functies in de nabijheid van deze routes. De provincie streeft als lid van de stuurgroep Basisnet naar een toekomstbestendig Basisnet, waarbij de Utrechtse bouwopgave veilig gerealiseerd kan worden. De realisatie van de grote bouwopgave kan leiden tot externe veiligheidsknelpunten. De Omgevingswet biedt provincies en gemeenten de bevoegdheid om provinciaal en lokaal te komen tot gebiedsgericht maatwerk. De provincie onderzoekt in 2022 hoe naast het bronbeleid (basisnet, BZO) risico’s verder beperkt kunnen worden door regels op te nemen in de provinciale Omgevingsverordening. Voor dit onderzoek is het belangrijk om eerst meer inzicht te hebben in de kosten en effecten van bouwkundige maatregelen die voorgeschreven kunnen worden voor effectgebieden. Dit wordt momenteel onderzocht door het Rijk. Gemeenten hebben in het kader van de Wet Vervoer Gevaarlijke Stoffen de bevoegdheid om een gemeentelijke route vast te stellen voor route plichtige stoffen (zoals lpg/propaan). De provincie is op grond van deze Wet verplicht om de gemeentelijke routeringen voor gevaarlijke stoffen te coördineren en heeft de bevoegdheid om provinciale wegen uit te sluiten voor het transport van route plichtige stoffen. De provincie streeft in samenwerking met gemeenten naar het in stand houden van een provincie dekkend gemeentelijk routenet. Zo beperken we het vervoer van gevaarlijke stoffen door de bebouwde kom. De Provincie Utrecht heeft10 zogenaamde ‘Besluit Risico Zware Ongevallen 2015’ (Brzo) bedrijven. Dit zijn de meest risicovolle bedrijven waar met grote hoeveelheden gevaarlijke stoffen wordt gewerkt. De provincie Utrecht is voor deze bedrijven het bevoegd gezag en heeft haar taken op dit vlak ondergebracht bij de Omgevingsdienst Noordzeekanaalgebied. De uitvoering van VTH-taken van de Brzo bedrijven is uitgewerkt in het VTH-uitvoeringsprogramma van de provincie Utrecht. De provincie is in het kader van het interbestuurlijk toezicht belast met het toezicht op gemeenten. De provincie ziet erop toe dat gemeenten de wettelijke vereisten ten aanzien van externe veiligheid goed naleven en monitort de correcte verwerking van externe veiligheid in Omgevingsplannen. Beoogd resultaat 2022
|