Gemeenten, waterschap functioneren goed

Meerjarendoelen

9.6.1

De wettelijke toezichtstaak is beter en efficiënter uitgevoerd

We voeren ons toezicht uit op basis van het Beleidskader Interbestuurlijk Toezicht (IBT) 2021-2024 en in lijn met de Agenda Toekomst van het (interbestuurlijk) Toezicht (ATT) van Rijk, IPO en VNG. Ons streven is om dit met zo min mogelijk toezichtlasten en zo transparant mogelijk voor onze collega-overheden te doen. We zoeken daarbij nog méér de dialoog met degenen op wie wij toezicht houden, zowel via contact per toezichtontvanger als via (regio)bijeenkomsten of webinars. In verband met veranderende wetgeving (Omgevingswet, Wet Digitale Overheid) passen wij onze informatie-afspraken aan. Bij IBT-omgevingsrecht en IBT-informatiebeheer wordt het toezicht nog risico-gerichter uitgevoerd: meer quickscans bij goed presterende gemeenten, uitgebreider toezicht bij minder presterende gemeenten.
De verslechterde financiële situatie van gemeenten door de druk op het sociale domein maakt op alle IBT-domeinen een intensiever contact noodzakelijk tussen toezichthouder en toezichtontvanger. Dit geldt ook zeker voor het IBT huisvesting vergunninghouders, waarbij gemeenten meer moeite hebben om de huisvestingstaakstelling te behalen door de sterk verhoogde taakstellling en het groeiende woningtekort. Ambtelijke (voortgangs)gesprekken vinden daarom frequenter plaats, kennisbijeenkomsten met gemeenteraden worden georganiseerd en de klankbordgroep horizontale verantwoording/verticaal toezicht wordt nieuw leven in geblazen. Voor de toezichttaak huisvesting vergunninghouders geldt ook dat nauw wordt samengewerkt met de Provinciale Regietafel Migratie en Integratie (PRT) waarin de Utrechtse gemeenten met de provincie werken aan de opgaven voor de opvang en de huisvesting van vluchtelingen en vergunninghouders.

Beoogd resultaat 2022

  • Toezichtbeslissingen op gemeenten, gemeenschappelijke regelingen en waterschappen zijn voorbereid en opgesteld, waarbij meer maatwerk (quickscans waar mogelijk en verantwoord) wordt toegepast. Uitkomsten zijn gepubliceerd op de IBT-kaart.
  • Bijbehorende monitoringstrajecten en interventies zijn uitgevoerd.
  • (Regio)bijeenkomsten zijn georganiseerd per toezichtgebied over relevante onderwerpen om kennisdeling tussen gemeenten te stimuleren.
  • De informatieafspraken met de toezichtontvangers (IBT-verordening) is geactualiseerd.
Deze pagina is gebouwd op 11/24/2021 09:01:10 met de export van 11/24/2021 08:49:11