6. Bereikbaarheid II - Openbaar Vervoer

Beleidsdoelen

OV-reizigers zijn tevreden

2020

2021

2022

2023

2024

2025

Personeelslasten

7.648

5.912

4.916

4.916

4.736

4.736

Kapitaallasten

12.232

10.752

18.915

21.415

21.385

18.327

Materiële lasten

43.824

35.862

33.541

35.482

27.767

28.086

Subsidies

116.748

139.613

109.045

99.972

96.532

96.259

Baten

61.293

70.878

27.358

27.358

16.974

16.974

Totaal Baten

61.293

70.878

27.358

27.358

16.974

16.974

Saldo van dit programma

119.159

121.261

139.059

134.427

133.446

130.434

De lasten en baten van dit beleidsdoel bestaan uit de volgende onderdelen:

Beleidsdoel

2022

2023

2024

2025

Lasten Mobiliteitsprogramma 2019-2023

Kapitaallasten investeringen Openbaar Vervoer

18.915

21.415

21.385

18.327

Investeringsruimte Openbaar Vervoer op basis van huidige raming

0

1.649

4.710

4.780

Beheer en Onderhoud Openbaar Vervoer

21.034

20.599

20.599

20.599

Exploitatie Concessies

92.867

88.927

89.016

88.743

Exploitatie Regiotaxi

15.653

15.547

3.000

3.000

Kosten beleids/taak uitvoering OV

2.376

2.426

2.426

2.426

Bijdragen Openbaar Vervoer

9.300

4.273

2.500

2.500

Totaal lasten Mobiliteitsprogramma 2020-2023 

160.145

154.836

143.636

140.636

Overige lasten

Stelpost Bereikbaarheid

-941

- 264

- 249

0

Stelpost prijscompensatie

1.936

1.936

1.936

1.936

Beheer tramremise kantoorgedeelte

361

361

361

361

Apparaatskosten 

4.916

4.916

4.736

4.736

Totaal overige lasten

6.272

6.949

6.784

7.033

Totaal lasten beleidsdoel 

166.417

161.785

150.420

147.408

Baten beleidsdoel

Bijdrage kosten Regiotaxi gemeenten

10.384

10.384

0

0

Rijksbijdrage beheer en onderhoud SUNIJ

4.950

4.950

4.950

4.950

Doorbelasting apparaatskosten

338

338

338

338

Huuropbrengsten tram en bedrijfsgebouwen

11.596

11.596

11.596

11.596

Overige baten

90

90

90

90

Totaal baten

27.358

27.358

16.974

16.974

Saldo beleidsdoel ex reserves

139.059

134.427

133.446

130.434

Toelichting:
Lasten Mobiliteitsprogramma 2019-2023
De opgenomen lasten zijn conform het vastgestelde Mobiliteitsprogramma 2019-2023 en het daarbij behorende Uitvoeringsprogramma.
De kapitaallasten betreffen de lasten conform de het MIP 2022. De beheer en onderhoudslasten zijn conform de Nota kapitaalgoederen en het MOP 2022.
De fluctuaties in de exploitaties van Concessies en Regiotaxi passen binnen de opgenomen gemiddelde bedragen.
Voor beleids/taak uitvoering OV zijn lasten geraamd, betreffende o.a. bijdragen voor dataverwerking reizigersinformatie, advieskosten OV en verwachte inhuurkosten binnen OV.

Overige lasten
Bij de begroting 2021 is afgesproken om een stelpost van 2% in te boeken. Bij de kadernota 2022 is deze met 1% verhoogd. Deze stelpost zal gedurende het jaar worden ingevuld binnen geheel van bereikbaarheid.
De stelpost Prijscompensatie is beschikbaar voor de dekking van de prijsstijging 2022 van de concessies.
De apparaatskosten maken deel uit het geraamde bedrag voor apparaatskosten in het Mobiliteitsprogramma.

Baten beleidsdoel
De bijdrage van gemeenten in de kosten Regiotaxi en verhuur tram zijn verwerkt in het Mobiliteitsprogramma. De  baten hangen samen met de kostenontwikkeling. Vanaf 2024 loopt de regiotaxi (niet zijnde het OV) niet meer via de provincie.
Vanaf 2021 wordt de voormalige decentralisatie uitkering projecten Verkeer en Vervoer als specifieke uitkering ontvangen en daarom weer opgenomen bij het programma. Het betreft de rijksbijdrage voor het beheer en onderhoud van de SUNIJ-lijn. Deze bijdrage loopt tot en met 2033.

Deze pagina is gebouwd op 11/24/2021 09:01:10 met de export van 11/24/2021 08:49:11