OV-reizigers zijn tevreden | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 |
---|---|---|---|---|---|---|
Personeelslasten | 7.648 | 5.912 | 4.916 | 4.916 | 4.736 | 4.736 |
Kapitaallasten | 12.232 | 10.752 | 18.915 | 21.415 | 21.385 | 18.327 |
Materiële lasten | 43.824 | 35.862 | 33.541 | 35.482 | 27.767 | 28.086 |
Subsidies | 116.748 | 139.613 | 109.045 | 99.972 | 96.532 | 96.259 |
Totaal Lasten | 180.452 | 192.139 | 166.417 | 161.785 | 150.420 | 147.408 |
Baten | 61.293 | 70.878 | 27.358 | 27.358 | 16.974 | 16.974 |
Totaal Baten | 61.293 | 70.878 | 27.358 | 27.358 | 16.974 | 16.974 |
Saldo van dit programma | 119.159 | 121.261 | 139.059 | 134.427 | 133.446 | 130.434 |
De lasten en baten van dit beleidsdoel bestaan uit de volgende onderdelen:
Beleidsdoel | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 |
---|---|---|---|---|
Lasten Mobiliteitsprogramma 2019-2023 | ||||
Kapitaallasten investeringen Openbaar Vervoer | 18.915 | 21.415 | 21.385 | 18.327 |
Investeringsruimte Openbaar Vervoer op basis van huidige raming | 0 | 1.649 | 4.710 | 4.780 |
Beheer en Onderhoud Openbaar Vervoer | 21.034 | 20.599 | 20.599 | 20.599 |
Exploitatie Concessies | 92.867 | 88.927 | 89.016 | 88.743 |
Exploitatie Regiotaxi | 15.653 | 15.547 | 3.000 | 3.000 |
Kosten beleids/taak uitvoering OV | 2.376 | 2.426 | 2.426 | 2.426 |
Bijdragen Openbaar Vervoer | 9.300 | 4.273 | 2.500 | 2.500 |
Totaal lasten Mobiliteitsprogramma 2020-2023 | 160.145 | 154.836 | 143.636 | 140.636 |
Overige lasten | ||||
Stelpost Bereikbaarheid | -941 | - 264 | - 249 | 0 |
Stelpost prijscompensatie | 1.936 | 1.936 | 1.936 | 1.936 |
Beheer tramremise kantoorgedeelte | 361 | 361 | 361 | 361 |
Apparaatskosten | 4.916 | 4.916 | 4.736 | 4.736 |
Totaal overige lasten | 6.272 | 6.949 | 6.784 | 7.033 |
Totaal lasten beleidsdoel | 166.417 | 161.785 | 150.420 | 147.408 |
Baten beleidsdoel | ||||
Bijdrage kosten Regiotaxi gemeenten | 10.384 | 10.384 | 0 | 0 |
Rijksbijdrage beheer en onderhoud SUNIJ | 4.950 | 4.950 | 4.950 | 4.950 |
Doorbelasting apparaatskosten | 338 | 338 | 338 | 338 |
Huuropbrengsten tram en bedrijfsgebouwen | 11.596 | 11.596 | 11.596 | 11.596 |
Overige baten | 90 | 90 | 90 | 90 |
Totaal baten | 27.358 | 27.358 | 16.974 | 16.974 |
Saldo beleidsdoel ex reserves | 139.059 | 134.427 | 133.446 | 130.434 |
Toelichting:
Lasten Mobiliteitsprogramma 2019-2023
De opgenomen lasten zijn conform het vastgestelde Mobiliteitsprogramma 2019-2023 en het daarbij behorende Uitvoeringsprogramma.
De kapitaallasten betreffen de lasten conform de het MIP 2022. De beheer en onderhoudslasten zijn conform de Nota kapitaalgoederen en het MOP 2022.
De fluctuaties in de exploitaties van Concessies en Regiotaxi passen binnen de opgenomen gemiddelde bedragen.
Voor beleids/taak uitvoering OV zijn lasten geraamd, betreffende o.a. bijdragen voor dataverwerking reizigersinformatie, advieskosten OV en verwachte inhuurkosten binnen OV.
Overige lasten
Bij de begroting 2021 is afgesproken om een stelpost van 2% in te boeken. Bij de kadernota 2022 is deze met 1% verhoogd. Deze stelpost zal gedurende het jaar worden ingevuld binnen geheel van bereikbaarheid.
De stelpost Prijscompensatie is beschikbaar voor de dekking van de prijsstijging 2022 van de concessies.
De apparaatskosten maken deel uit het geraamde bedrag voor apparaatskosten in het Mobiliteitsprogramma.
Baten beleidsdoel
De bijdrage van gemeenten in de kosten Regiotaxi en verhuur tram zijn verwerkt in het Mobiliteitsprogramma. De baten hangen samen met de kostenontwikkeling. Vanaf 2024 loopt de regiotaxi (niet zijnde het OV) niet meer via de provincie.
Vanaf 2021 wordt de voormalige decentralisatie uitkering projecten Verkeer en Vervoer als specifieke uitkering ontvangen en daarom weer opgenomen bij het programma. Het betreft de rijksbijdrage voor het beheer en onderhoud van de SUNIJ-lijn. Deze bijdrage loopt tot en met 2033.