Op verzoek van de Staten is in deze paragraaf een samenvattend overzicht opgenomen van de begrote personeelslasten voor het jaar 2022. De getoonde bedragen in de kolom “Cat. A” komen overeen met de in de vorige paragraaf genoemde categorie “A. Loonkosten formatie”. Deze bedragen vindt u ook één op één terug in de financiële tabellen die in hoofdstuk 2 van deze Begroting 2022 zijn opgenomen bij de programma’s en het Overzicht Overhead.
De begroting van deze personeelslasten is gebaseerd op een inschatting van de verantwoordelijke teamleiders. Op basis van de beschikbare formatie voor het jaar 2022 is door hen aangegeven welke capaciteit het komende jaar ingezet wordt voor het realiseren van de betreffende beleidsdoelen en wat de daarmee samenhangende kosten zijn.
De getoonde bedragen in de kolom “Cat. B/C” komen overeen met de in de vorige paragraaf genoemde categorieën “B. Loonkosten voor medewerkers in dienst van de provincie welke worden gedekt vanuit materiële budgetten” en “C. Kosten voor de inhuur van externen”. Deze bedragen zijn alleen getoond per programmaniveau, omdat op voorhand nog niet gedetailleerd kan worden aangegeven bij welk beleidsdoel welke (externe) inzet wordt geleverd. Het geeft een indicatief beeld van de mogelijke inzet op basis van de beschikbare materiële budgetten.
Bij het opstellen van de begroting hebben we ons geconformeerd aan de verslaggevingsregels van het BBV. Dat heeft tot gevolg dat alle formatie van hiërarchisch leidinggevenden wordt toegerekend aan het Overzicht Overhead, beleidsdoel 10.2 ‘De provinciale organisatie is daadkrachtig, wendbaar en duurzaam’. Dat vormt tegelijk ook de verklaring voor de omvang van deze begrotingspost.
Bedragen x € 1.000 | |||||
Programma | Beleidsdoel | Cat. A | Cat. B/C | Totaal | |
1. Ruimtelijke ontwikkeling | 1.1 | De ruimte voor maatschappelijke ontwikkelingen is in goede balans met de Utrechtse kwaliteiten | 6.120 | 6.120 | |
1.2 | De gebiedsontwikkeling is integraal en gericht op efficiëntie en kwalitatief hoogwaardig ruimtegebruik | 1.157 | 1.157 | ||
1.3 | Er is passende woonruimte die aansluit bij de woningbehoefte in de provincie Utrecht | 1.304 | 1.304 | ||
Subtotaal 1. Ruimtelijke ontwikkeling | 8.581 | 491 | 9.072 | ||
2. Landelijk gebied | 2.1 | Het natuurnetwerk (NNN) is robuust (ontwikkeld) | 4.433 | 4.433 | |
2.2 | De kwaliteit van de natuur is goed/divers en veerkrachtig | 5.302 | 5.302 | ||
2.3 | De verbinding tussen natuur, mensen en maatschappij is sterk | 528 | 528 | ||
2.4 | Duurzaamheid is een substantieel onderdeel van de Utrechtse landbouw | 1.248 | 1.248 | ||
2.5 | De leefbaarheid van het landelijk gebied is door lokale initiatieven versterkt | 87 | 87 | ||
Subtotaal 2. Landelijk gebied | 11.598 | 3.596 | 15.194 | ||
3. Bodem, water, milieu | 3.1 | De waterveiligheid en klimaatadaptatie is gewaarborgd | 1.078 | 1.078 | |
3.2 | De zoetwatervoorziening en het oppervlaktewater zijn van goede kwaliteit | 793 | 793 | ||
3.3 | Het bodem- en grondwatersysteem is schoon en robuust | 1.059 | 1.059 | ||
3.4 | De leefomgeving is gezond en veilig | 2.700 | 2.700 | ||
3.5 | De bodemdaling en broeikasgasuitstoot in het veenweidengebied is verminderd | 481 | 481 | ||
Subtotaal 3. Bodem, water, milieu | 6.111 | 1.171 | 7.282 | ||
4. Energietransitie | 4.1 | Inwoners, bedrijven en maatschappelijke organisaties in de provincie Utrecht gebruiken minder energie | 1.200 | 1.200 | |
4.2 | De opwekking en beschikbaarheid van duurzame energie in de provincie Utrecht is sterk toegenomen | 920 | 920 | ||
4.3 | De energietransitie is haalbaar, betaalbaar en innovatief | 115 | 115 | ||
4.4 | De Provincie is een geloofwaardige partner in de energietransitie door het goede voorbeeld te geven | 87 | 87 | ||
Subtotaal 4. Energietransitie | 2.322 | 353 | 2.675 | ||
5. Bereikbaarheid I - Algemeen | 5.1 | Het provinciale netwerk is sterk | 7.009 | 7.009 | |
5.2 | Knooppunten hebben een hoge kwaliteit en bieden een grote diversiteit van reisvoorzieningen | 636 | 636 | ||
5.3 | Alle belangrijke werklocaties, middelbare scholen en knooppunten zijn veilig, comfortabel en snel bereikbaar per fiets, waarbij de rol van de fiets in modal shift toeneemt | 1.454 | 1.454 | ||
5.4 | Het aantal verkeersdoden en ernstig gewonden is laag | 1.072 | 1.072 | ||
5.5 | Het kwaliteitsnet goederenvervoer is op orde en sluit goed aan op de behoeften van gebruikers | 456 | 456 | ||
5.6 | Negatieve effecten van mobiliteit op de kwaliteit van de leefomgeving zijn laag | 322 | 322 | ||
5.7 | De vraag naar en het aanbod van mobiliteit is goed op elkaar afgestemd | 702 | 702 | ||
5.8 | Verkenningen naar en regionale programma’s over een goede bereikbaarheid per fiets, openbaar vervoer en auto in een gezonde en verkeersveilige omgeving zijn uitgevoerd met daarbij monitoring van het mobiliteitsprogramma en indicatoren | 844 | 844 | ||
Subtotaal 5. Bereikbaarheid I - Algemeen | 12.495 | 7.264 | 19.759 | ||
6. Bereikbaarheid II - OV | 6.1 | OV-reizigers zijn tevreden en het openbaar vervoer is efficiënt ingericht | 4.916 | 4.916 | |
Subtotaal 6. Bereikbaarheid II - OV | 4.916 | 6.222 | 11.138 | ||
7. Cultuur en erfgoed | 7.1 | De culturele infrastructuur is sterk | 513 | 513 | |
7.2 | De mate van behoud, de benutting en de beleving cultureel erfgoed is hoog | 1.082 | 1.082 | ||
7.3 | De Hollandse waterlinies zijn een belangrijke drager van een aantrekkelijke ruimtelijke kwaliteit | 1.460 | 1.460 | ||
Subtotaal 7. Cultuur en erfgoed | 3.055 | 930 | 3.985 | ||
8. Economie | 8.1 | Het bedrijfsleven en werknemers zijn toegerust op de toekomst | 464 | 464 | |
8.2 | Het economische profiel (Gezond Stedelijk Leven) is sterk en zichtbaar competitief | 574 | 574 | ||
8.3 | Bedrijven en (kennis)instellingen zijn innovatief sterk | 813 | 813 | ||
8.4 | Er zijn voldoende vestigingsmogelijkheden in aantal en kwaliteit | 335 | 335 | ||
8.5 | De bezoekerseconomie is sterk en de toeristisch recreatieve structuur wordt beter benut | 1.017 | 1.017 | ||
Subtotaal 8. Economie | 3.203 | 555 | 3.758 | ||
9. Bestuur | 9.1 | Het provinciebestuur is sterk en duidelijk | 2.317 | 2.317 | |
9.2 | Integriteit is een vast onderdeel van het politiek-bestuurlijke- en bedrijfsproces | 87 | 87 | ||
9.3 | De aanpak van ondermijning wordt geïntensiveerd | 338 | 338 | ||
9.4 | In verbinding met de partners, stakeholders en inwoners (via bijvoorbeeld participatie) is het strategisch vermogen van de organisatie groot | 998 | 998 | ||
9.5 | De regionale slagkracht is sterk (ook over bestuurlijke grenzen heen) | 1.319 | 1.319 | ||
9.6 | Gemeenten, gemeenschappelijke regelingen en waterschappen functioneren goed conform de wet | 856 | 856 | ||
9.7 | Concernbrede aansturing op brede thema’s is krachtig en effectief | 810 | 810 | ||
9.8 | Archiefbewaarplaats en toezicht op informatiebeheer is op orde | 87 | 87 | ||
Subtotaal 9. Bestuur | 6.812 | 543 | 7.355 | ||
10. Overzicht overhead | 10.1 | De basisorganisatie voor financiën en bedrijfsvoering is sterk en goed toegerust | 6.930 | 6.930 | |
10.2 | De provinciale organisatie is daadkrachtig, wendbaar en duurzaam | 18.262 | 18.262 | ||
10.3 | De communicatie is goed en modern | 2.411 | 2.411 | ||
10.4 | De beheersing van de organisatie door het management en het bestuur is optimaal | 1.521 | 1.521 | ||
Subtotaal 10. Overzicht overhead | 29.124 | 1.963 | 31.087 | ||
Algemene middelen | Adaptief begroten door latere indiensttreding medewerkers | -703 | -703 | ||
Totaal begrote personeelslasten voor het jaar 2022 | 87.514 | 23.088 | 110.602 |