8.5.4 | Het bestemmingsmanagement is efficiënter en effectiever |
---|---|
Toelichting op meerjarendoel | |
Toerisme is belangrijk pijler voor de regionale economie. Wel is spreiding van bezoekersstromen wenselijk, om een te sterke concentratie van bezoekers te voorkomen. Samen met gemeenten en Destinatie Marketing Organisaties in onze provincie richten we ons op het geven van informatie over de provincie en het spreiden van bezoekers (spreiden door verleiden). We richten ons in het bijzonder op de bezoekers die passen bij het karakter van onze provincie. We werken aan een intensievere samenwerking tussen alle Destinatie Marketing Organisaties in onze provincie in de vorm van een coöperatie die als koepelorganisatie fungeert. In 2022 is deze operationeel. Binnen en met de coöperatie wordt in gezamenlijkheid gezocht naar de juiste inzet van middelen om toerisme te stimuleren op een manier die tot grotere spreiding leidt. Er is groen licht voor de start van de Vuelta in 2022 in Nederland. Zowel de ASO, het ministerie van VWS, de provincies Noord-Brabant en Utrecht, de steden Breda, ’s-Hertogenbosch en Utrecht als de private partners hebben de handen opnieuw ineengeslagen voor een start in 2022. Samen met inwoners, bedrijven en organisaties willen we ervoor zorgen dat zowel het evenement in 2022 als de aanloop er naar toe een (feestelijke) stip op de horizon is. Belangrijkste doelstellingen hierbij zijn de maatschappelijke effecten, die van het evenement en de activiteiten rondom het evenement uitgaan, duurzaamheid, innovatie, gezond stedelijk leven en economische activatie. Er worden activiteiten georganiseerd op het gebied van sport, cultuur, kennisprogramma’s. Beoogd resultaat 2022
|