6. Bereikbaarheid II - Openbaar Vervoer

Wat gaat dat kosten?

6. Bereikbaarheid II - Openbaar Vervoer

2020

2021

2022

2023

2024

2025

Personeelslasten

7.648

5.912

4.916

4.916

4.736

4.736

Kapitaallasten

12.232

10.752

18.915

21.415

21.385

18.327

Materiële lasten

43.824

35.862

33.541

35.482

27.767

28.086

Subsidies

116.748

139.613

109.045

99.972

96.532

96.259

Baten

61.293

70.878

27.358

27.358

16.974

16.974

Totaal Baten

61.293

70.878

27.358

27.358

16.974

16.974

Saldo van dit programma

119.159

121.261

139.059

134.427

133.446

130.434

Stortingen in reserves

45.348

11.647

4.149

2.976

-

-

Onttrekkingen aan reserves

50.298

9.683

3.778

2.323

3.304

43

Beslag op de algemene middelen

114.209

123.225

139.430

135.080

130.142

130.391

Reserves Bereikbaarheid II - Openbaar Vervoer

Mutaties in de reserves

2020

2021

2022

2023

2024

2025

Reserve OV Concessie

500

9.761

-

2.976

-

-

Reserve Mobiliteitsprogramma

39.183

-

-

-

-

-

Reserve Kapitaallasten Uithoflijn

1.223

-

4.149

-

-

-

Reserve Beheer en Onderhoud OV

4.442

1.886

-

-

-

-

Reserve OV Concessie

350

-

3.343

2.323

273

-

Reserve Mobiliteitsprogramma

8.500

-

-

-

-

-

Reserve Kapitaallasten Uithoflijn

-

4.393

-

-

3.031

43

Reserve Beheer en Onderhoud OV

-

5.290

435

-

-

-

Reserve BDU inz. BRU

41.448

-

-

-

-

-

Totaal Onttrekkingen aan reserves

50.298

9.683

3.778

2.323

3.304

43

Investeringen

(bedragen x € 1.000)

Uitbreidingsinvesteringen

Omschrijving project

Cat.

Krediet (bruto)

Bijdragen derden

Realisatie t/m 2020

Prognose 2021

2022

2023

2024

2025

Lopende investeringen

5000

OV Uithoflijn (infra en materieel)

A

483.034

305.294

423.734

12.160

5.373

-

-

-

OV tramremise, incl. terrein

A

62.390

21.200

59.646

2.678

-

-

-

-

OV Busremise, incl. chauffeurruimtes

A

44.292

-

24.442

11.734

1.617

-

-

-

Vlootoptimalisatie

A

17.257

-

5.027

5.360

6.850

-

-

-

P&R Breukelen

A

5.380

-

84

443

4.701

-

-

-

Overwegen inc. beveiliging

A

1.672

-

-

1.111

225

-

-

-

Totaal lopende investeringen

614.025

326.494

512.933

33.486

18.766

0

0

0

Nieuwe investeringen

Calamiteitenoversteek Westraven

B

270

-

-

-

270

-

-

-

Maatregelen booggeluid

B

720

-

-

-

720

-

-

-

Opslag grote materialen

B

120

-

-

-

120

-

-

-

Totaal nieuwe investeringen

1.110

0

0

0

1.110

0

0

0

Totaal uitbreidingsinvesteringen

615.135

326.494

512.933

33.486

19.876

0

0

0

(bedragen x € 1.000)

Vervangingsinvesteringen

Cat.

Krediet (bruto)

Bijdragen derden

Realisatie t/m 2020

Prognose 2021

2022

2023

2024

2025

Lopende investeringen

\

OV overwegen en opstelterrein

A

12.941

-

10.740

1.781

-

-

-

-

OV traminfrastructuur N'gein - IJsselstein

A

186.100

-

145.350

23.733

16.009

-

-

-

OV Telematica/ICT tram/bus

A

13.902

3.652

4.038

3.235

5.462

247

247

-

Totaal lopende investeringen

212.943

3.652

160.128

28.749

21.471

247

247

0

Nieuwe investeringen

Overweg St. Antonius

B

420

-

-

-

420

-

-

-

Stroomaansluiting tractiestations SUNIJ

B

1.481

-

-

-

1.481

-

-

-

Poortdijk OBI

B

300

-

-

-

300

-

-

-

Totaal nieuwe investeringen

2.201

0

0

0

2.201

0

0

0

Totaal Vervangingsinvesteringen

215.144

3.652

160.128

28.749

23.672

247

247

0

Type categorie

A - Reeds goedgekeurde investeringen

B - Nieuwe of aangepaste investeringen worden bij de begroting geaccordeerd door PS

C - Nieuwe (complexe) of aangepaste investeringen die nog separaat aan PS worden voorgelegd.

Toelichting investeringen

Lopende investeringen
 Voor de toelichting van lopende investeringen verwijzen wij u naar het Meerjarig Investeringsplan (MIP) Mobiliteit. De voortgang van de investeringen is ook opgenomen in de Zomernota 2021.

Nieuwe uitbreidingsinvesteringen
Calamiteitenoversteek Westraven
Tussen Westraven en de Jutfasebrug ligt een calamiteitenoversteek over de trambaan ten behoeve van de busstalling en opslag met gevaarlijke stoffen nabij het kanaal. Deze oversteek is noodzakelijk voor de hulpdiensten. De oversteek is nu algemeen toegankelijk wat kan leiden tot gevaarlijke situaties. De oversteek wordt daarom ingericht met een bedienbaar hek en bijbehorende voorzieningen.                           
Maatregelen booggeluid
In bochten (bogen) geven de nieuwe trams veel geluidsoverlast voor de omgeving. Hiervoor zijn mitigerende maatregelen noodzakelijk. Afhankelijk van de proeven die 2e helft 2021 plaatsvinden worden wieldempers op de trams aangebracht. Tevens zullen extra baansmeerinstallaties worden gerealiseerd.                           
Opslag grote materialen
Op het remiseterrein in Nieuwegein is op dit moment geen opslagruimte aanwezig voor grotere materialen. Een dergelijke ruimte is gewenst om materialen op voorraad of in afwachting van montage te beschermen tegen weersinvloeden. Om kosten te besparen, en om flexibel in te kunnen spelen op toekomstige wijzigingen, wordt een semi-permanente loods gerealiseerd.

Nieuwe vervangingsinvesteringen
Overweg St. Antonius
De bestaande overweg voor expeditieverkeer en ambulances bij het St. Antoniusziekenhuis in Nieuwegein is aan het einde van zijn levensduur en dient opnieuw te worden ingericht. Dit rekening houdend met de inrichtingsprincipes voor (veilige) tramkruisingen. De planning van deze maatregel hangt samen met de realisatie van het project Nieuwegein Centrum.                           
Stroomaansluiting tractiestation SUNIJ
Door een beschadiging van de oude voedingskabels zijn de onderstations Paul Krugerbrug en Vijverlaan op de SUNIJ-lijn in Utrecht tijdelijk buiten gebruik en vervangen door noodstroomgeneratoren. Om de onderstations te kunnen blijven gebruiken moeten nieuwe stroomaansluitingen worden gerealiseerd door de netbeheerder.                            
Poortdijk OBI
De overwegbeveiliging op de Poortdijk in IJsselstein is aan het einde van zijn levensduur. De installatie is eerder nog niet vervangen (met uitzondering van de aansturing) omdat het een afwijkend type betreft. De vervanging borgt de veiligheid en betrouwbaarheid van de tramkruising.

Deze pagina is gebouwd op 11/24/2021 09:01:10 met de export van 11/24/2021 08:49:11