5. Bereikbaarheid I - Algemeen | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 |
---|---|---|---|---|---|---|
Personeelslasten | 10.196 | 13.154 | 12.495 | 12.497 | 11.595 | 11.595 |
Kapitaallasten | 2.173 | 2.100 | 4.170 | 4.988 | 6.037 | 9.796 |
Subsidies | 14.232 | 19.511 | 22.269 | 23.244 | 13.819 | 12.819 |
Materiële lasten | 33.600 | 31.016 | 50.204 | 42.858 | 41.661 | 66.020 |
Totaal Lasten | 60.202 | 65.781 | 89.138 | 83.587 | 73.112 | 100.230 |
Baten | 1.840 | 1.765 | 1.268 | 1.268 | 1.268 | 1.268 |
Totaal Baten | 1.840 | 1.765 | 1.268 | 1.268 | 1.268 | 1.268 |
Saldo van dit programma | 58.362 | 64.016 | 87.870 | 82.319 | 71.844 | 98.962 |
Stortingen in reserves | 40.857 | 12.689 | 500 | - | - | - |
Onttrekkingen aan reserves | 40.372 | 101.142 | 45.080 | 13.946 | 9.424 | 32.200 |
Beslag op de algemene middelen | 58.847 | -24.437 | 43.290 | 68.373 | 62.420 | 66.762 |
Reserves Bereikbaarheid I - Algemeen
Mutaties in de reserves | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 |
---|---|---|---|---|---|---|
Reserve VERDER | 19.000 | - | - | - | - | - |
Reserve Mobiliteitsprogramma | 21.124 | 12.689 | 500 | - | - | - |
Reserve Beheer en Onderhoud (vaar)wegen | 733 | - | - | - | - | - |
Totaal Stortingen in reserves | 40.857 | 12.689 | 500 | 0 | 0 | 0 |
Reserve VERDER | 19.000 | - | - | - | - | - |
Reserve Mobiliteitsprogramma | 15.463 | 86.049 | 19.281 | 13.607 | 9.085 | 31.861 |
Reserve Masterplan Soesterberg | 2.509 | - | - | - | - | - |
Reserve Gladheidsbestrijding | 206 | - | - | - | - | - |
Reserve Ecoducten | - | 11.108 | - | - | - | - |
Reserve Beheer en Onderhoud (vaar)wegen | 3.194 | 3.985 | 25.799 | 339 | 339 | 339 |
Totaal Onttrekkingen aan reserves | 40.372 | 101.142 | 45.080 | 13.946 | 9.424 | 32.200 |
Investeringen
(bedragen x € 1.000) | ||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Uitbreidingsinvesteringen | ||||||||||
Omschrijving project | Cat. | Krediet (bruto) | Bijdragen derden | Realisatie t/m 2020 | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 ev |
Lopende investeringen | 5000 | |||||||||
Provinciale wegen | A | 196.774 | 60.500 | 10.458 | 5.631 | 9.391 | 19.323 | 40.825 | 63.301 | 47.739 |
Fiets | A | 5.399 | 0 | 896 | 2.877 | 1.279 | 347 | 0 | 0 | 0 |
Verkeersveiligheid | A | 6.815 | 0 | 643 | 4.191 | 1.349 | 632 | 0 | 0 | 0 |
Totaal lopende investeringen | 208.988 | 60.500 | 11.997 | 12.699 | 12.019 | 20.302 | 40.825 | 63.301 | 47.739 | |
Nieuwe investeringen | ||||||||||
Nieuwe investeringen | 0 | |||||||||
N210, traject 20 | B | 2.564 | - | - | - | 2.564 | - | - | - | 0 |
N212, traject 27, buitengebied Woerden | B | 1.469 | - | - | - | 1.469 | - | - | - | 0 |
N233, traject 68 | B | 400 | - | - | - | 400 | - | - | - | 0 |
N238, traject 82 | B | 357 | - | - | - | 357 | - | - | - | 0 |
N402, traject 87 en 88 | B | 1.250 | - | - | - | 1.250 | - | - | - | 0 |
N414, Bermverharding | B | 140 | - | - | - | 140 | - | - | - | 0 |
Totaal nieuwe investeringen | 6.180 | 0 | 0 | 0 | 6.180 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Totaal uitbreidingsinvesteringen | 215.168 | 60.500 | 11.997 | 12.699 | 18.199 | 20.302 | 40.825 | 63.301 | 47.739 | |
(bedragen x € 1.000) | ||||||||||
Vervangingsinvesteringen | ||||||||||
Cat. | Krediet (bruto) | Bijdragen derden | Realisatie t/m 2020 | Prognose 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 | |
Lopende investeringen | ||||||||||
Provinciale wegen | A | 14.866 | 0 | 4.649 | 8.089 | 1.270 | 858 | 0 | 0 | 0 |
Vaarwegen | A | 22.554 | 0 | 636 | 3.817 | 6.654 | 1.867 | 354 | 354 | 2.979 |
Totaal lopende investeringen | 37.420 | 0 | 5.285 | 11.906 | 7.924 | 2.725 | 354 | 354 | 2.979 | |
Nieuwe investeringen | ||||||||||
N210, traject 20 | B | 1.342 | - | - | - | 1.342 | - | - | - | |
N233, traject 68 | B | 735 | - | - | - | 735 | - | - | - | - |
N402, traject 87 en 88 | B | 5.515 | - | - | - | 5.515 | - | - | - | - |
N414, traject 103 | B | 363 | - | - | - | 363 | - | - | - | - |
Totaal nieuwe investeringen | 7.955 | 0 | 0 | 0 | 7.955 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Totaal Vervangingsinvesteringen | 45.375 | 0 | 5.285 | 11.906 | 15.879 | 2.725 | 354 | 354 | 2.979 | |
Type categorie | ||||||||||
A - Reeds goedgekeurde investeringen | ||||||||||
B - Nieuwe of aangepaste investeringen worden bij de begroting geaccordeerd door PS | ||||||||||
C - Nieuwe (complexe) of aangepaste investeringen die nog separaat aan PS worden voorgelegd. |
Toelichting investeringen
Lopende investeringen
Voor de toelichting van lopende investeringen verwijzen wij u naar de het Meerjarig Investeringsplan (MIP) Mobiliteit. De voortgang van de investeringen is ook opgenomen in de Zomernota 2021.
Nieuwe Investeringen
N210, traject 20
Op basis van de afgeronde trajectstudie worden de volgende maatregelen uitgevoerd: reconstrueren van de wegdelen ter verbetering van de langsvlakheid van deze wegvakken, bermverharding lang de hoofdrijbaan en parallelweg aanbrengen, een geleiderail of haag plaatsen in de tussenberm van parallelweg en hoofdrijbaan, passeerhavens welke gesitueerd zijn in de berm tussen de parallelweg en hoofdrijbaan verwijderen en het snelheidsregime op de parallelweg wordt verlaagd van 60km/u naar 30km/u.
De kruising van de N210 met de Nicolaas van Catsweg, de erftoegangsweg naar het dorp Cabauw, wordt gereconstrueerd om te voldoen aan de richtlijnen voor een verkeersveilige kruispuntinrichting. Daarbij wordt de toegestane snelheid op het kruispunt verlaagd van 80km/u naar 60km/u. Om deze snelheidsverlaging te ondersteunen wordt het kruispunt gerealiseerd met een snelheid remmend plateau.
N212, traject 27 buitengebied Woerden
Dit voorstel voor maatregelen op de N212 in de gemeente Woerden is het resultaat van de trajectstudie. Het kruispunt van de N212 met de N405 (Spruitweg), de erftoegangsweg naar Kamerik en Woerden, wordt gereconstrueerd naar een enkelstrooksrotonde ter verbetering van de doorstroming, verkeersveiligheid en ter behoud van de betrouwbaarheid van de reistijd van het openbaar vervoer op deze twee wegen. De bushalte N212-Oortjespad/Teckop wordt gereconstrueerd om deze te laten voldoen aan de geldende eisen en richtlijnen.
N233, traject 68
In 2022 wordt op de N233 gelijktijdig met diverse onderhoudswerkzaamheden tussen het fietspad en de hoofdrijbaan een houten geleiderail aangebracht. Uit technisch onderzoek blijkt dat de verhardingsconstructies op delen van de N233 geen restlevensduur meer heeft en dat vervanging noodzakelijk is.
N238, traject 82
Dit voorstel voor maatregelen op de N238, traject 82 is het resultaat van een quickscan. In verband met werk met werk maken is het moment van Groot Onderhoud (combinatie van variabel onderhoud en vervangingsinvesteringen) het meest ideaal om andere werkzaamheden mee te nemen. De werkzaamheden zijn: omlaag brengen snelheid naar 50 km/h, vervangen en aanbrengen geleiderail met geluiddemping, aanbrengen bermverharding en herstellen hagen.
N402, traject 87 en 88
De N402 kent op het noordelijke gedeelte een geschiedenis van een eerder besluit om een rotonde aan te leggen thv Slootdijk Noord en de maximum snelheid over een gedeelte te verlagen naar 60km/u. Deze investeringsbeslissing gaat over het traject van hmp 7,2 t/m 12,7 en omvat ook de kruispunten Slootdijk. Deze kruispunten worden heringericht conform erftoegangsweg 60km/u met plateaus en er wordt geen rotonde meer aangelegd.
N414, traject 103
Dit voorstel voor maatregelen op de N414 is het resultaat van een quickscan. Het moment van Groot Onderhoud (combinatie van variabel onderhoud en vervanging) is het meest ideaal om andere werkzaamheden mee te nemen. Naast vervangingsinvesteringen wordt bermverharding aangebracht.