9.5.5 | Het strategisch vermogen van de organisatie en lobbykracht is sterker |
---|---|
Toelichting op meerjarendoel | |
Strategisch vermogen is in de kern het vermogen van mensen en de organisatie om in een veranderende samenleving de goede dingen te (blijven) doen. Verdere ontwikkeling van het strategisch vermogen in de organisatie is daarom van belang. Vanuit deze basisgedachte wordt gewerkt aan onder andere een strategennetwerk. Het strategennetwerk helpt de organisatie ontvankelijk te zijn voor ontwikkelingen en signalen van buiten en daardoor (via analyse, duiding en weging) beter te presteren. Het kan ook helpen om de gezamenlijke relevante verbindingen tussen lopende dossiers te benoemen en te reflecteren op de daarin gekozen aanvliegroutes. Deelnemers aan het netwerk zullen gezamenlijk optreden als denktank die nieuwe inzichten ontwikkelt, maar zijn ook collectief en individueel aan zet om de inzichten te vertalen naar de eigen domeinen, teams en opgaven. Als eerste onderwerp om op te pakken, wordt aan de zogenoemde “Groeisprong” gedacht. Met het Strategennetwerk en de Groeisprong wordt ook invulling gegeven aan motie 69 ‘financieren met focus en visie’. Het Utrechts Aanbod (gezamenlijk regionaal kabinetsaanbod) biedt een regionale agenda voor belangenbehartiging richting Den Haag. Het succes van het Utrechts Aanbod staat of valt bij de kracht van de samenwerking tussen de betrokken partijen. Nauwe afstemming van regionale belangen kost tijd, maar zorgt uiteindelijk voor vergroting van het strategisch vermogen en effectievere belangenbehartiging. Het Utrechts Aanbod wordt op zoveel mogelijk plekken voor het voetlicht gebracht. Beoogd resultaat 2022
|