Wat willen we bereiken?
De provincie Utrecht werkt aan hoogwaardig openbaar vervoer in de provincie Utrecht met als doel een goede bereikbaarheid van woon- en werkgebieden met tevreden reizigers en reizigersgroei. Om een goed functionerend en modern tramsysteem aan blijven bieden met meer directe verbindingen zonder overstap wordt sinds 2016 gewerkt aan het geschikt maken van de SUNIJ voor nieuwe lagevloer-trams en wordt groot onderhoud uitgevoerd aan de infrastructuur op het zuidelijke deel van de SUNIJ-lijn. De SUNIJ-lijn is daarmee geschikt voor de koppeling met Tramlijn 22 tot één doorgaand tramvervoersysteem zodat de reizigers uit IJsselstein en Nieuwegein zonder over te stappen naar Utrecht Sciencepark kunnen reizen en andersom. Twee belangrijke onderdelen hiervan, de ombouw van de SUNIJ-lijn en de aanschaf van nieuwe CAF41m trams, zijn in de eerste helft van 2021 grotendeels afgerond. In 2021/2022 willen we voor nog twee lopende deelprojecten van VRT de volgende werkzaamheden uitvoeren. De spooromlegging Nieuwegein-City betreft de aanleg van een nieuwe halte en het verwijderen van de tijdelijke halte. De nieuwe halte wordt in dienst genomen in Q3 van 2022. Het project wordt dan afgesloten middels een consolidatiebesluit. Verder werkt het project Vervoerkundige Koppeling + aan het in 2022 mogelijk maken van een gekoppelde dienstregeling waarmee trams vanaf IJsselstein-Zuid en Nieuwegein-Zuid tot aan P+R Science Park door rijden. Het VRT deelproject Ombouw SUNIJ wordt eveneens afgerond in 2022.
Wat gaan we daarvoor doen?
Voor het project Spooromlegging Nieuwegein City worden begin 2022 voorbereidende werkzaamheden uitgevoerd door de aannemer. Daarnaast zal een Tram Vrije periode plaats vinden voor de realisatie van de werkzaamheden, het testbedrijf en het proefbedrijf. Het projectteam zal in deze periode de safetycase compleet maken en tijdig laten toetsen voor verlening van de indienststellingsvergunning.
De werkzaamheden voor het project Vervoerskundige Koppeling zullen bestaan uit diverse werkzaamheden op en rondom het jaarbeursplein en het uitvoeren van Test- en proefbedrijf. Gezien de raakvlakken met werkzaamheden van de gemeente Utrecht worden afspraken vastgelegd in een samenwerkingsovereenkomst.
Na afronding van de werkzaamheden worden de beide projecten opgeleverd en overgedragen aan de beheerder, worden de afrondende administratieve werkzaamheden uitgevoerd en het project geconsolideerd. Op programmaniveau vindt daarna decharge plaats.
Wat gaat dat kosten?
Onderstaande tabel geeft het verwachte kasritme op jaarniveau weer van het volledige programma VRT. Het grootste deel van de kosten (SUNIJ-lijn en Materieel) zijn reeds gemaakt, een deel volgt in 2021. Daarnaast volgen in 2021 en 2022 de kosten voor de spooromlegging Nieuwegein Centrum en VK+. Zoals aangekondigd in de bestuurlijke kwartaalrapportage wordt op programmaniveau een positief resultaat verwacht. Dit resultaat is niet in onderstaande reeks onderscheidenlijk gemaakt.
Omschrijving | T.e.m. 2020 | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | Totaal | ||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Lasten | 145.516 | 23.733 | 16.809 | 0 | 0 | 186.058 | ||
Baten | ||||||||
Totaal lasten | 145.516 | 23.733 | 16.809 | 0 | 0 | 186.058 |
Risico's en te treffen beheersmaatregelen
Risico | Beheersmaatregelen |
---|---|
NGC: De interactie tussen VRI en trambeveiligingsinstallatie functioneert niet naar behoren |
|
NGC: Bereikbaarheid kan niet worden gegarandeerd (opsplitsen bouw i.r.m. raakvlakprojecten en omgeving, omwonenden en winkeliers) In Nieuwegein Centrum worden meerdere projecten tegelijk uitgevoerd, wat de bereikbaarheid voor omwonende en winkeliers zeer beïnvloed. De bouwstromen en faseringen dienen nog nader op elkaar te worden afgestemd. |
|
SUNIJ-lijn: Vergunning voor indienststelling NG city niet tijdig beschikbaar Voor de indienstellingsvergunning dienen de safetycases, inclusief die van raakvlakprojecten tijdig beschikbaar te zijn en voldoende kwaliteit te hebben voor advies van IL&T |
|